En lektion i kundehåndtering – fra Lady Gaga

En gang i mellem skal man søge inspiration fra andre kilder end dem, man er vant til. Af alle steder har vi fundet inspiration hos popmusikkens nye dronning, Lady Gaga. Om nogen, har hun formået at skabe opmærksomhed om hendes eget "brand" og tiltrukket en skare af loyale fans. Faktisk kan mange marketingorganisationer lære en del fra Lady Gaga om god kundehåndtering.

Her er fem tips til hvordan du kan få flere loyale kunder i bedste Lady Gaga stil:

1. Navngiv dine fans (kunder)

Lady Gaga er ikke vild med ordet "fans", så derfor kalder hun dem for hendes "little monsters", navngivet efter hendes debutalbum "The Fame Monster". Hun har tilmed tatoveret "Little Monsters" på hendes arm og efterfølgende har hun vist billede af tatoveringen til hendes følgere via Twitter.

2. Det skal handle om mere end dig

Under Lady Gagas koncerter oplæser hun et såkaldt "Manifesto of Little Monsters" som en dedikation til hendes fans.

3. Skab fælles symboler

Den officielle hilsen blandt Lady Gagas "little monsters" er en udstrakt "monsterklo". Er man en dedikeret fan, så ved man, at det er en del af hendes koreografi.

4. Behandl dine kunder som rockstjerner

Et fast indslag til Lady Gagas koncerter er, at hun ringer til en af hendes fans blandt publikum, som samtidig får et øjeblik i rampelyset via koncertens storskærme. Efter koncerten bliver den heldige fan inviteret til en drink med Lady Gaga.

5. Anvend de sociale medier

Lady Gaga kommunikerer ofte med sine fans via Twitter. F. eks. gjorde hun det inden sit åbningsshow til dette års Grammy Awards. Hun brugte også Twitter til at fortælle de mange fans, som havde tænkt sig at vente hele natten foran en pladebutik for at få hendes autograf, at der var pizza på vej på hendes regning.

Hvad kan man så lære af denne sprudlende popstjerne? Fortæl dine kunder hvor vigtige de er for dig og find nye spændende måder at kommunikere med dine loyale kunder på. Det er måske slet ikke så svært eller tidskrævende, som du tror.

Kilde: Get to the Point: Customer Insight (MarketingProfs) nyhedsbrev, 21. April 2010

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet