Fakta om kundeloyalitet

Hvad får vores virksomhed ud af at arbejde med kundeloyalitet, og hvordan opnår vi det optimale udbytte? Det er spørgsmål, som vi ofte møder, og på den baggrund har vi samlet en række fakta, som kan inspirere og vejlede jer i arbejdet med kundeloyalitet.

Listen bliver løbende opdateret - følg med i vores nyhedsbrev LoyaltyNews.

Loyale kunder er virksomhedens bedste sælgere!

Loyale kunder fungerer som ambassadører for virksomheden, det vil sige, at de anbefaler virksomheden til familie, venner og andre potentielle kunder, når lejligheden byder sig. En personlig anbefaling har en langt større effekt end nogen anden form for markedsføring - og så er den gratis! Det vil sige, at mange kunder vælger en virksomhed på baggrund af en anbefaling og IKKE hvad de har set i en reklamespot! Faktisk viser Nordens største bilundersøgelse, AutoIndex, at 70% af de loyale bilejere er villige til at anbefale deres bilmærke til venner og familie. (AutoIndex 09)

Loyale kunder kommer oftere på besøg!

Loyale kunder vender tilbage så snart behovet for virksomhedens produkt/service opstår igen. Genkøbsfrekvensen er langt højere blandt de loyale kunder end resten af ens kundeportefølje. Du kan sagtens have illoyale kunder, der stadig køber af din virksomhed - det er bare ikke mere end allerhøjest nødvendigt! F. eks. viser en undersøgelse om danskernes rejsevaner, at blandt de loyale kunder vil 46% købe deres næste rejse fra samme rejseselskab mod kun 1% blandt de illoyale kunder! (Rejseliv 08)

Loyale kunder bruger flere penge hos dig!

Loyale kunder er langt mere modtagelige overfor virksomhedens mersalgsaktiviteter og alt andet lige, så er det jo nemmere at sælge til eksisterende kunder end nye. Den amerikanske kasino-kæde, Harrah's, er et godt eksempel på denne effekt af loyale kunder. Efter indførelsen af en gennemgribende loyalitetsstrategi i organisationen, er budgetandelen hos deres kunder steget fra 36% i 1998 til 45% i dag. Det vil sige, at 45% af tiden vælger deres kunder Harrah's frem for andre kasinoer. (SAS Institute)

Loyale kunder er billigere i drift!

En tilfreds kundevender ikke nødvendigvis tilbage!

Én dårlig oplevelse er nok til at holde kunderne væk!

Kundeloyalitet starter med loyale medarbejdere!

Kundehåndteringsstrategi skal forankres i ledelsen!

Kundehåndteringsstrategi skal involvere alle i organisationen!

Utilfredse kunder spreder dårlig karma!

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet