Forårsfornemmelser?

- klæd dig ordentligt på til de nye tider

Der er på mange måder forår i luften. Solen skinner, saftiggrønne blade på træer og buske - og udeserveringen i Nyhavn melder alt udsolgt. Men forår er ikke det samme som sommer.

Derfor ser vi også nu de obligatoriske forårsforkølelser og solskoldninger som resultat af en fejlagtig fortolkning af den nuværende situation. Solen er på den ene side stærk og kræver beskyttelse af vores vinterblege hud, men den kan på den anden side endnu ikke varme nok til at retfærdiggøre den minimale sommerbeklædning… På mange måder gælder det samme for det danske erhvervsliv.

Det går godt..

Det ser umiddelbart ud som om, krisen er lagt bag os. Bilbranchen melder om et rekordantal solgte biler, huspriserne er stigende, ledigheden er faldende og i den nye CMO Index undersøgelse, som offentliggøres i disse dage, kan vi også konstatere, at både størrelsen på marketingbudgetterne og investeringshorisonten er stigende. Alt sammen meget lovende, men… 

.. eller gør det?

Antallet af solgte biler er måske rekord stort, men omsætningen og ikke mindst indtjeningen er på ingen måde, hvad den har været tidligere. De mange solgte bil er i stort omfang stærkt nedsatte minibiler med et lille dækningsbidrag. Men endnu værre; den væsentligste indtjeningskilde, serviceeftersyn på værkstedet, er under voldsomt pres fra stadigt længere serviceintervaller og ikke mindst fra en meget motiveret række af ikke autoriserede værksteder, som lover at "levere det hele til den halve pris". Eksemplet er fra én branche, men på ingen måde unikt.

Et mere nuanceret blik på tendenserne fra den nye CMO Index undersøgelse viser nemlig, at mange marketingansvarlige bare har "pauset" deres tidligere aktiviteter og nu hovedløst trykker på "Play" igen. Samme type af initiativer som inden krisen, stadig ingen effektmåling eller fokus på Return on Investment.

Der er ikke noget der hedder dårligt vejr…

...der er kun noget der hedder dårlig påklædning - og det danske erhvervsliv er tydeligvis ikke blevet klædt ordentligt på til det forestående arbejde. Det er nu mere vigtigt end nogensinde at holde fokus og ikke bare falde tilbage i samme rutine som før krisen. Der er ikke plads til mavefornemmelser og "sådan plejer vi at gøre".

Fokus på fakta - og relationer

Argumentér for dine initiativer med udgangspunkt i faktuel viden. Dokumentér effekten af dine indsatser. (Aner)kend dine kunder og behandl dem, som det de er: Grundlaget for din virksomheds eksistens. Den mest oversete kilde til lønsomhed og fremtidig vækst ligger lige for dine fødder (eller i hvert fald i din kundedatabase). Det er faktisk ikke særlig svært - måske er det derfor ingen gør det?

Har du lagt nye planer for vejen frem? Eller har du slået autopiloten til?

God arbejdslyst.

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet