Marketing måler resultater – men måler de det vigtige?

Når man spørger Marketing, om man måles pa sine resultater, så svarer de 73,6 % ja, mens de resterende 26,4 % svarer nej. Flertallet er altså opmærksomme på, at der er nogle særlige resultater, som man skal dokumentere, for at sikre de fremtidige marketingbudgetter. Spørgsmålet er, om Marketing måler på de vigtigste parametre?

Store tal narrer hjernen

Der er mange mader at narre hjernen på, og tal er specielt velegnede til formålet. Mens to års garanti er godt, så er 24 måneders garanti ofte endnu bedre. Og hvis der er nogen, der er opmærksomme på det, så er det naturligvis marketingfolk.

Måske er det en af grundene til, at Marketing måler ivrigt, men selektivt? For hvorfor måler Marketing mere på øget trafik pa hjemmesiden end pa f.eks. kundetilfredshed eller antal leads, der er konverteret til salg? Skyldes det iver efter at måle pa det, man ved giver de største tal? Skyldes det tøven over for at sætte tal på sammenhængen mellem markedsføring og salg, eller skyldes det slet og ret, at det stadig er svært at finde de præcise parametre, man vil måle på?

Ingen resultatbaseret bonusaflønning

Langt de fleste tror dog på, at målinger, dokumentation og beviselig effekt er vejen frem og ser det også som en udfordring, der skal tages op. Men jo skarpere man indstiller sine måleinstrumenter, jo mere forpligter det. Og det er måske også det, der afholder de marketingansatte selv fra at lade sig måle på dokumenterbare resultater? Målinger kræver tests, der giver plads til at prøve sig frem og plads til at fejle. Plads til fejl er plads til læring. Og at der så også skal vare plads til forbedring, er der ingen tvivl om. Al begyndelse er svær.

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet