En lektion i kundeorientering fra Lady Gaga

Af Nitin Ruparelia, Loyalty Group

Lady GagaMan kan ikke benægte Lady Gagas dominans inden for popverdenen. Hun har opnået succes på rekord tid med millioner af solgte plader, grammyer og en position som en af de mest indflydelsesrige berømtheder. Set fra et marketingperspektiv, kan man også lære meget af popdronningen - især når det gælder om at skabe kunde(fan)loyalitet og succes på de sociale medier.

Her er hvad enhver organisation, der ønsker at styrke image og kundeloyalitet, kan lære af Lady Gaga.

1. Hav fokus på din vigtigste ene procent

Lady Gaga har millioner af følgere på de sociale medier, men alligevel bruger hun mest tid på en enkelt procent af dem; nemlig de mest engagerede superfans. Selvom de kun udgør en enkelt procent af den samlede fanskare, er det ikke desto mindre en meget værdifuld andel. Det er disse fans, som velvilligt spreder hendes budskaber og derved bringer nye fans ind i folden.

Kender du den ene procent blandt dine kunder, som vil gøre den ekstra indsats for at anbefale din virksomhed til venner og familie?

2. Stå for noget

Lady Gaga er ikke bange for at udtrykke sine holdninger om sager, der er hendes hjerte nær, og hun deler gerne sine værdier. Det har tiltrukket sin andel af fans, som kan relatere sig til det, som Lady Gaga står for.

Kunder føler en dybere emotionel binding til din virksomhed, når de kan relatere sig til de værdier, som din virksomhed står for. Det vil naturligvis ikke være alle, som kan identificere sig med de værdier, din virksomhed står for, men hvis det bliver gjort med integritet og engagement, vil mange kunder gå langt for at belønne virksomheden med deres loyalitet.

3. Skab et univers

Lady Gaga har også skabt sit eget sociale medie for sine fans, littlemonsters.com, som har til formål at skabe et fællesskab blandt hendes fans og naturligvis med Lady Gaga selv. Her har hendes fans mulighed for at gøre mange af de samme ting, som man kan på f. eks. Facebook. Men forskellen er, at her er omdrejningspunktet Lady Gaga, og hun er selv jævnligt aktiv på mediet og kommunikerer derigennem med hendes trofaste fans.

Måske er det lige i overkanten at forsøge sig med sit eget sociale medie, hvis man ikke er en virksomhed af en vis størrelse og har et meget stærkt brand. Men det betyder ikke, at man ikke kan skabe en form for fællesskab blandt sine kunder på andre måder. Det vil ikke kun skabe et stærkere bånd mellem kunderne, men også til selve virksomheden.

4. Hvad hedder dine kunder?

Lady Gaga kalder hendes mest loyale fans, den ene procent, for Little Monsters, hvilket igen skaber en form for fællesskab og samtidig tillægger dem en identitet. Dette skaber et stærkt tilhørsforhold.

Måske er dine loyale kunder ikke ligefrem små monstre, men hvad kan skabe en fællesskabsfølelse blandt dine kunder?

5. Giv dine kunder noget at snakke om

Lady Gaga mestrer uden tvivl "Word-of-Mouth"-marketing. Hun har om nogen forstået betydningen af at give hendes loyale fans, og alle andre, noget at snakke om jævnligt. Om det så er hendes vilde kostumer eller overraskende sceneshows, så forstår hun at holde snakken i gang om hendes person.

Hvad har din virksomhed sidst gjort, som har fået dine kunder til at snakke om jer? Det kræver ikke vilde påfund i stil med Lady Gaga, mindre kan også gøre det. Det vigtigste er, at du har efterladt et positivt indtryk hos dine kunder, som giver dem lyst til at fortælle historier om din virksomhed.

Der er skrevet en hel bog om Lady Gagas succesfulde strategi for at tiltrække og fastholde sine loyale fans (Monster Loyalty; How Lady Gaga Turns Followers Into Fanatics). Så kunne du tænke dig en anderledes form for inspiration i dit arbejde med styrke kundeloyaliteten, så er denne bog et godt bud.

Kilde: Dave Kerpen på LinkedIn, 2. maj 2013: "5 Marketing Lessons From Lady Gaga"

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet