Fokus på kundeloyalitet – men uden belønning

Kilde: CMO Index 13

Kundeloyalitet er et stadigt vigtigere mål for marketingcheferne. Måske en afspejling af, at der ofte er lavt hængende frugter at plukke. For som bekendt er det alt andet lige dyrere at skaffe nye kunder end at beholde dem, man har, lidt længere. 

CMO IndexCMO Index 2013 viser, at der er et stadigt stigende fokus på kundeloyalitet rundt omkring i de danske marketingafdelinger. 31,1 % af marketingcheferne svarer således, at det er blandt de 3 vigtigste marketingmæssige mål at øge kundeloyaliteten inden for de næste 12 måneder. En markant stigning på ca. 25 % siden 2012, hvor tallet var 24,8 %. I 2011 var tallet blot 4,3 %.

Ingen belønning på baggrund af kundeloyalitet

Til gengæld kniber det gevaldigt med at gøre kundeloyaliteten til et decideret belønningsparameter. 90,5 % svarer, at de ikke bliver honoreret på basis af udviklingen af kundeloyalitet. Hvorfor ikke, kunne man spørge?

Styrket brug af CRM-systemet kan bane vejen

Et svar kan måske læses i det faktum, at rigtig mange ønsker at styrke brugen og værdien af deres eksisterende CRM-system. 40,5 % svarer, at det er blandt de tre vigtigste internt rettede indsatser at styrke brugen eller værdien af CRM-systemet. I 2012 var tallet 25,7 % og i 2011 18,0 %.

Hvis virksomhederne gerne vil honorere på baggrund af kundeloyaliteten kræver det jo indlysende, at kundeloyaliteten kan måles ganske præcist. Og her kan en styrkelse af brugen af CRM-systemet måske være et vigtigt skridt.

Lær mere om tendenserne i Marketing

Bestil rapporten for CMO Index 13 gratis og lær mere om tendenser og udfordringer i de danske marketingafdelinger. Rapporten præsenterer og perspektiverer de resultaterne fra undersøgelsen i en række artikler og interviews.

 

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet