Undgå at give rabatter

Af Mikkel Korntved og Lars Jepsen, Loyalty Group

Attraktive rabatter kan være et effektivt lokkemiddel i jagten på nye kunder, men får ikke kunderne til at blive hos dig på længere sigt. Læs hvorfor i dette uddrag af vores white paper "Show Me the Money!".  

Mange virksomheder lokker med rabatter for at tiltrække nye kunder eller for at redde forholdet til eksisterende kunder, som er på vej væk. På kort sigt kan det have den ønskede effekt, men lave priser er et yderst skrøbeligt fundament at bygge dine kunderelationer på.

Citat fra Anthony Thomson, Metro bank

Hvis dine kunder udelukkende er hos dig på grund af prisen, er der nemlig stor risiko for, at de forlader dig så snart, dine konkurrenter sætter priserne endnu længere ned. Kunderne vil følge den laveste pris, fordi de ikke har andre præferencer for at være hos netop din virksomhed.

Dine loyale kunder oplever derimod en stor værdi i relationen med din virksomhed og vil derfor blive hos dig, også selvom konkurrenterne lokker med lavere priser. Ofte er de oven i købet villige til at betale mere for at være kunde hos dig, fordi de lægger større vægt på flere og andre parametre som for eksempel kvalitet, service og tryghed.

Citat fra Harris Interactive

Relationer vejer tungere end pris

Undersøgelser viser faktisk, at de fleste kunder forlader deres leverandør på grund af manglende opmærksom og ikke på grund af for høje priser. Det er med til at bekræfte, at virksomheders fokus på give rabatter ofte er misforstået og har ringe effekt på længere sigt.

Langvarige kunderelationer bygger på mere og andet end lave priser, og den viden kan du drage nytte af i flere sammenhænge. Du kan skille dig ud fra konkurrenterne, fastholde dine kunder og øge din indtjening ved at droppe priskrigen og fokusere på det, som har størst værdi for dine kunder.

Citat fra US Champer of Commerce

Dyrk dine kunders anbefalinger

Dine mest loyale kunder er dine bedste og absolut billigste sælgere. Vi sætter fokus på værdien af dine kunders anbefalinger i næste nummer af LoyaltyNews.

Download vores white paper - Show Me the Money

 

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet