CMO’ernes agenda netop nu

Af Nitin Ruparelia, Loyalty Group

Onsdag den 25. februar løftede Loyalty Group og partnerne bag CMO Index 15 sløret for, hvad der står øverst på CMO'ernes agenda.

CMO Index110 CMO'er har deltaget i årets CMO Index, som er Danmarks mest omfattende undersøgelse blandt marketingansvarlige. 

Hovedresultaterne blev præsenteret af Loyalty Group på Copenhagen Business School den 25. februar. De blev herefter perspektiveret af Copenhagen Business School, Royal Unibrew og Boyden Global Executive Search.

CMO brief 2015Mikkel Korntved, adm. direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group præsenterede blandt andet følgende hovedresultater: 

Flere CMO'er i direktionen

62 % af CMO'erne sidder i direktionen, hvorimod tallet var 46 % i 2009. Altså en stigning på 34 % siden CMO Index blev gennemført første gang. Samtidig mener 75 % af de CMO'er, som ikke er i direktionen, at det er væsentligt, at Marketing er repræsenteret i direktionen i fremtiden.

Brandet skal styrkes

CMO'ernes topprioritet det kommende år er at styrke virksomhedens brand(s). Samtidig siger 65 %, at påvisning af effekten af marketingaktiviteterne er den største udfordring for marketingafdelingen. Næsten halvdelen af CMO'erne synes også, at det er afgørende for den samlede marketingindsats at arbejde med imageskabende kommunikation.

CMO'ernes ønsker til Salg

Hele 85 % af CMO'erne mener, at Marketing og Salg løber i samme retning i forhold virksomhedens overordnede mål og strategi. Der er derimod forskel på, hvad CMO'erne mener, at Salg bruger tiden på, og hvad CMO'erne mener, at de burde bruge tiden på. Ifølge CMO'erne bruger Salg mest tid på salg til og servicering af eksisterende kunder. CMO'erne mener, at Salg i stedet burde bruge mere tid på leads og nye kunder.

Barrierer ift. kundeorientering

Øget kundeloyalitet er blandt de vigtigste marketingmæssige mål for CMO'erne det kommende år. Mere end halvdelen svarer, at manglende/dårlige udnyttelse af understøttende systemer er den største interne barriere i forhold til arbejdet med kundeorientering. 33 % svarer, at manglende viden/kompetencer er en barriere i arbejdet med kundeorientering.

Næsten 9 ud af 10 bliver fortsat ikke honoreret på baggrund af udviklingen af kundeloyalitet, hvilket også er en barriere i forhold til at øge kundeloyaliteten.

CMO brief 2015 - Thomas RitterRåd til at tænke nyt i Marketing

Thomas Ritter, professor på Copenhagen Business School, perspektiverede resultaterne fra CMO Index 15. Han kom også med råd til CMO'erne til deres arbejde og at tænke nyt i Marketing.

Sådan styrker CMO'erne deres profil

Lars Stjernstrøm, Managing Partner fra Boyden Global Executive Search, fortalte CMO'erne om de krav og forventninger, arbejdsgiverne har til en ny CMO.

CMO'erne fik inspiration til, hvordan deres kompetenceprofil kan blive styrket og gøre dem mere attraktive på markedet for CMO'er.

Marketing kan og skal måles

Stephanie Illgner, CMO, Royal Unibrew fortalte hvordan "Tak Rock" kampagnen har flyttet "Royal Beer"-brandet ikke kun i forbrugernes øjne, men også målbart på markedet.

Indlægget fulgte godt op på en af CMO'erne hovedudfordringer, nemlig at påvise effekten af deres marketingindsatser.

Vil du vide mere om CMO Index 15

Kontakt Loyalty Group på telefon 70252627 eller e-mail info@loyaltygroup.dk for at høre mere om CMO Index 15.

 

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet