Build Your Customer Strategy

- A Guide to Creating Profitable Customer Relationships

Build Your Customer Strategy

Anmeldelse af Anja Valentino, Loyalty Group

Forfatter: James G. Barnes
Forlag:
Wiley
Udgivelse: 2006
Antal sider: 224
Sprog: Engelsk

Bogen kan bl.a. købes på  Amazon.com

Derfor skal du læse bogen

Det er de færreste virksomheder, som har defineret en reel kundestrategi. De fleste ved måske heller ikke, hvad en sådan strategi skal og bør indeholde. James G. Barnes giver sin opskrift på en vellykket kundestrategi og opstiller modeller og punkter, som overskueliggør det at formulere en kundestrategi. Bogen giver god mening at læse for enhver, som er interesseret i at arbejde med kundestrategi.

Hovedkonklusioner fra bogen

Det er oppe i tiden at være kundefokuseret, og mere end 90 % af forretningsfolk udtaler, at deres virksomhed er kundefokuseret. Problemet er dog, at når de samme personer beskriver deres virksomhed, så viser det sig, at den i virkeligheden er virksomhedsfokuseret.

Udgangspunktet for bogen er, at virksomheden skal have kundestrategien på plads for at sikre kundefokus og konkurrere effektivt på markedet. Alle dele af virksomheden skal forpligte sig til at tage "kundehatten" på. Mange virksomheder tror, at de har et godt forhold til deres kunder alene fordi, de kommer igen. Det kunne ikke være mere forkert.  Det er afgørende, at udvikle en emotionel relation til kunderne og en strategi for at nå dertil. En strategi for hvordan virksomheden håndterer kunderne, kommunikerer med dem, styrer deres oplevelser - og ultimativt skaber følelser hos dem.

Virksomheder har brug for en strategi som fører til emotionelle relationer, fordi kunder er mennesker med menneskelige behov. De vil gerne behandles som mennesker, som betyder noget, og ikke blot som numre i en database. Når virksomhederne har indset værdien heraf, kan de arbejde målrettet på ikke blot at være kundefokuserede men at opnå emotionelle relationer til og for kunderne.

Vurdering af bogen

Det er værd at bemærke at James G. Barnes har skrevet "Build your customer strategy", før de sociale medier blev rigtig udbredt og accepteret af både privatpersoner og i virksomhedsregi. James G. Barnes er i det perspektiv forud sin tid omkring de personlige relationers betydning og værdien af gode kunderelationer.

"Build your customer strategy" beskriver sammenhænge i værdiskabelsen for kunderne og opstiller modeller for, hvad en virksomhed skal fokusere på og undgå for at opbygge værdifulde relationer til kunderne. Bogen er derfor mere end nogensinde før relevant for virksomheder i nutidens markedssituation.

Dog skal det pointeres med 2013-øjne, at der ikke er noget revolutionerende nyt i bogen, men skal man til at udforme en kundestrategi eller ønsker at vide mere om arbejdet med at skabe kunderelationer på det emotionelle plan, så giver bogen overskuelig, relevant og meningsfyldt indsigt heri.

På den baggrund får bogen 4 ud af 7 mulige stjerner. 

 

Tilbage til boganmeldelser

 

 

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet