BrancheIndex™ Pension 2011: Artikel i Børsen

Loyalty Group har netop gennemført "BrancheIndex - Pension 2011", som målrettet afdækkede de danske kunders tilfredshed og loyalitet overfor deres forsikringsselskab. Børsen har den 9. januar 2012 (Børsen Investor side 4-5) skrevet en artikel på baggrund af undersøgelsens resultater.

Danskerne har ingen stærke holdninger til deres pensionsselskab

I alt har 3.500 danske pensionskunder givet deres mening til kende i undersøgelsen. En af hovedkonklusionerne er, at danskerne ikke har en stærk holdning til deres pensionsselskab. Når man spørger de danske pensionskunder, om de vil anbefale deres pensionsselskab til familie, venner eller bekendte, falder hele 32 % af besvarelserne på midterværdien 5 på en 0-10 svarskala. Dette er et tydeligt tegn på manglende holdning til ens pensionsselskab.

"At spare op til sin pension er for rigtig mange danskere et nødvendigt onde, som man først sent i arbejdslivet reelt får interesse for. At pensionsbranchen som helhed ikke evner at skabe større og mere relevant opmærksomhed for værdien af deres ydelser er mildt sagt problematisk. At de enkelte pensionsselskaber overfor deres eksisterende kunder ikke evner at differentiere sig bedre i forhold til deres konkurrenter er en forretningsmæssig katastrofe" udtaler direktør Mikkel Korntved fra Loyalty Group.

Ældre pensionskunder er mest tilfredse med deres pensionsselskab

Alder spiller meget naturligt også en rolle i forhold til kundernes tilfredshed med deres pensionsselskab. Undersøgelsen viser en klar forskel i tilfredsheden hos kunder over 50 år i forhold til de yngre kunder. Jo tætter man kommer på pensionsalderen, jo mere begynder man at interessere sig for sit pensionsselskab og begynder at tage stilling til dem.

Privatindbetale pensionskunder oplever ikke mere værdi for pengene end firmaindbetalte pensionskunder

Spørger man danskerne om de oplever, at de får værdi for pengene hos deres pensionsselskab, så er der ingen betydelig forskel mellem dem, som har en firmaindbetalt pension i forhold til dem, som har en privatindbetalt pension. Dette er på trods af, at de privattegnede pensionskunder jo selv aktivt har truffet deres valg af leverandør, hvorimod kunder med firmaindbetalte pensioner ikke selv har været involveret i valget af deres pensionsselskab.

"Det minder om russisk roulette for pensionsselskaberne! Hvis ikke en privat kunde kan fortælle om værdien af at være kunde hos hans pensionsselskab, så er der en kæmpe risiko indbygget i selskabets eksisterende kundeportefølje. Det er i så fald ikke pensionsselskabet, der kontrollerer sine kunderelationer - snare konkurrenterne!" slutter Mikkel Korntved.

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet