BrancheIndex - Bilforsikring 2011: Undersøgelsens hovedtal

Loyalty Group har netop gennemført "BrancheIndex™ - Bilforsikring 2011", som målrettet afdækkede de danske kunders tilfredshed og loyalitet overfor deres forsikringsselskab. Både medier og branchen reagerede med stor interesse for analysens resultater.

Forsikringsselskabernes markedsføring giver få kunder

3.100 danske bilforsikringskunder deltog i undersøgelsen, der fokuserede på motivation, tilfredshed, attraktivitet, anbefalelsesgrad, skadeshistorie, sagsforløb og sandsynlighed for genforsikring. Analysens resultater viser klart, at mange bilforsikringsselskaber har store udfordringer, både når det kommer til tilfredshed, loyalitet, anbefalelsesgrad og effekt af markedsføring.

Undersøgelsens hovedtal viser blandt andet:

  • 8 % blev motiveret af forsikringsselskabets markedsføring til at tegne bilforsikringen
  • 42,6 % af bilforsikringskunderne blev motiveret af andre end selskabet selv til at tegne forsikring hos selskabet
  • 35 % ville anbefale deres bilforsikringsselskab til venner og familie
  • 14,5 % er ikke tilfredse med at være kunde i deres bilforsikringsselskab
  • 16,8 % mener ikke at deres bilforsikringsselskab er mere attraktivt end andre
  • 4,5 % har haft en skade de sensete tre år, men aldrig anmeldt den
  • 29,2 % af de kunder der var utilfredse med sagsbehandlingen, var pga. dialogen med taksatoren

* Bemærk at resultaterne ikke må gengives uden Loyalty Groups tilladelse

"Både de små og de medlemsbetingede forsikringsselskaber evner at skabe en tættere relation til kunder end de store selskaber. Samme situation er også gældende internationalt, hvor det forsikringsselskab i verden med højst kundetilfredshed er det amerikanske forsikringsselskab USAA, som blev etableret for de ansatte i den amerikanske hær. De medlemsbetingede selskaber evner at skabe en stærk fællesskabsfølelse hos sine kunder og de små selskaber skaber nærhed i relationen gennem den mere personlige kontakt til få medarbejdere. De store selskaber er desværre ofte præget af systemer, struktur og dermed en mere mekanisk kontakt til kunderne på grund af omfanget af deres virksomhed. Man føler sig hurtigt ubetydelig og overset i det store maskineri, men ingen kunder har lyst til blot at føle sig som et nummer i systemet."

Udtaler seniorrådgiver Mikkel Korntved fra Loyalty Group

Pressen skriver om BrancheIndex - Bilforsikring 2011

Se artikler, som har været bragt i medierne på baggrund af BrancheIndex - Bilforsikring 2011

Yderligere information

For yderligere information om undersøgelsen kan du kontakte researchkonsulent Nitin Ruparelia på mail nr@loyaltygroup.dk eller telefon 23 98 00 08.

Læs mere om vores andre BrancheIndex undersøgelser her 

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet