Kundeloyaliteten er i top hos Irma

Irma har de mest loyale dagligvarekunder i 2013 og topper, både når det gælder loyalitet, serviceniveau og evne til at få kunderne til at føle sig værdsat. Det viser resultaterne fra BrancheIndex Dagligvarer 2013.

- Det er første gang at Loyalty Group afdækker kundernes oplevelser med og loyalitet overfor deres dagligvarekæde, og det bliver spændende at følge udviklingen i kundernes oplevelser fremadrettet. Det er værd at bemærke, at en del af de dagligvarekæder, som aktivt markedsfører sig på bedre kvalitet og service faktisk ligger under flere af de klassiske discountkæder i årets undersøgelse, siger Mikkel Korntved, adm. direktør i Loyalty Group.

3900 kunder har vurderet deres dagligvarekæde i årets undersøgelse, og Irma er en klar vinder på kundeloyalitet med et imponerende loyalitetsindeks på 74 og med hele 16 indekspoint ned til Rema 1000 på andenpladsen (figur 1).

BrancheIndex Dagligvarer 2013Figur 1: Loyalitetsindeks blandt dagligvarekæder (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer)

- Undersøgelsen understreger og bekræfter den trend, man også ser i en række andre lande: nutidens kunder til tages alvorligt og påvirkes i større grad af "bløde" værdier som hjælpsomhed og personlig imødekommenhed fremfor "hårde værdier" som priser og vareudvalg, siger Paul Aas, som er seniorkonsulent i Loyalty Group og har mange år erfaring fra detailhandlen.

Fokus på kundeservice bærer frugt

Irma ligger også i top, når det handler om at sikre kunderne en oplevet god service og få kunderne til at føle sig værdsat i butikkerne. (figur 1 og 2). Resultaterne i årets BrancheIndex Dagligvarer er helt i tråd med den strategi, som Irma har valgt overfor kunderne.

- En af de vigtigste årsager til at vi har de mest loyale kunder er, at vi prioriterer god kundeservice som en central del af vores forretningskoncept. Vi har klare retningslinjer for, hvordan yder en god service og har udpeget ambassadører, som skal få kundeservicekulturen til at leve ude i butikkerne, siger kædedirektør Jesper Uggerhøj.

BrancheIndex Dagligvarer 2013Figur 2: Jeg oplever et højt serviceniveau blandt de ansatte i min dagligvarekæde (indeks 0-100, omregnet fra en 1-7 svarskala)

BrancheIndex Dagligvarer 2013Figur 3: Jeg føler mig værdsat som kunde i min dagligvarekæde (indeks 0-100, omregnet fra en 1-7 svarskala)

Få mere information om BrancheIndex Dagligvarer

BrancheIndex Dagligvarer har mødt stor interesse både fra de danske dagligvarekæder og fra pressen. Resultaterne er blandt andet blevet omtalt i Berlingske den 2. januar.

Du er velkommen til at kontakte researchkonsulent Nitin Ruparelia på e-mail nr@loyaltygroup.dk eller telefon +45 7025 2627 for yderligere information om BrancheIndex Dagligvarer 2013.

Læs mere om BrancheIndex Dagligvarer


 

 

 

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet