Her er bankerne som kunderne anbefaler mest

Har du anbefalet din bank til familie, venner eller bekendte inden for de sidste 6 måneder? Det spørgsmål har 4600 danske bankkunder besvaret i BrancheIndex Bank 2014.

BrancheIndex Bank 2014 har afdækket, hvorvidt de danske bankkunder har anbefalet deres bank til venner, familie eller bekendte - og ikke bare overvejet at gøre det.

Stor forskel på anbefalinger blandt banker

Resultaterne viser, at der er stor forskel blandt bankerne, når det gælder spørgsmålet om, hvorvidt deres kunder har anbefalet dem til andre.

Hele 61 % af Arbejdernes Landsbanks kunder siger, at de har anbefalet banken (figur 1). Arbejdernes Landsbank topper dermed blandt de største banker og endda med en stor margin ned til sidstepladsen.

Brancheindex Bank 2014

Figur 1: Har du anbefalet din bank til venner, familie eller bekendte inden for de sidste 6 måneder? (andelen som har svaret "ja, jeg har anbefalet min bank")

- Enhver virksomhed ønsker, at deres kunder anbefaler dem til nye potentielle kunder. Ikke alene kan virksomhederne spare markedsføringsomkostninger, den personlige anbefaling er også langt mere troværdig end andre former for markedsføring, siger Mikkel Korntved, adm. direktør i Loyalty Group.

Mere stabil udvikling i kundeloyaliteten

De fleste banker oplevede en stor fremgang på kundeloyalitet fra 2012-2013. I årets BrancheIndex har ingen af bankerne taget nævneværdige spring - hverken i positiv eller negativ retning.
Der er dog stadig et stort spring fra toppen, hvor Arbejdernes Landsbank ligger for tredje år i træk, til resten af feltet (figur 2).

Brancheindex Bank 2014

Figur 2: Loyalitetsindeks blandt banker (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer)

Loyale kunder anbefaler deres bank

Bankernes placeringer er stort set ens, hvis man sammenligner resultaterne for henholdsvis anbefalinger og loyalitet.

- Det er et udtryk for, at det kan betale sig for bankerne at fokusere på at have en god relation til kunderne. Jo mere loyale kunderne er, jo mere tilbøjelige er de til at anbefale deres bank til andre. Det må bankerne bestemt være interesseret i, slutter Mikkel Korntved, adm. direktør i Loyalty Group.

Få mere information om BrancheIndex Bank 2014

Kontakt researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon 70252627, hvis du vil vide mere om resultaterne.

Se presseomtale af BrancheIndex Bank 2014

 

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet