CMO Index 2015: Marketing er kommet på direktionsgangen

Resultater fra CMO Index 15 har slået fast at marketing i højere grad end tidligere er repræsenteret i direktionen - og det er der god grund til! 

Næsten 200 marketingansvarlige har deltaget i årets CMO Index. Rapporten giver et indblik i tendenser, udfordringer og målsætninger i de danske marketingafdelinger.

CMO IndexØget fokus på kundeloyalitet og kundeindsigt

I 2015 er marketing mere end nogensinde repræsenteret i direktionen. I 2009 svarede under halvdelen, at marketing var repræsenteret i direktionen. 6 år senere er tallet 62%. 

Marketings rolle har dermed ændret sig til ikke kun at være en kommunikationsdisciplin, men snarere en forretningsenhed. Marketing skal kunne demonstrere værdi og effekt over for både kunder og virksomheden og bidrage til strategi, systemer og kompetenceudvikling i virksomheden. Samtidig svarer 65%, at de anskuer netop påvisning og måling af effekten af marketingsaktiviteterne som den største udfordring.

Fokus på kundeloyalitet er stigende

Kundetilfredshed og -loyalitet er fortsat i fokus i 2015 - og er også steget markant igen i forhold til sidste år. Hvor 32,8% af CMO'erne så det som et af deres 3 vigtigste mål at styrke kundeloyaliteten de næste 12 måneder i 2014, er tallet i 2015 på hele 51%.

Branding ligger også højt på agendaen hos CMO'erne. Et stærkt brand med god brand appeal genererer i langt større grad loyale kunder - og loyale kunder er værdifulde og langt mere rentable end en "gennemsnitskunde" er. Loyale kunder køber mere, er kunde i længere tid og anbefaler virksomheden til familie, venner og bekendte.

  • 62% svarer, at Marketing er repræsenteret i direktionen (i 2009 var tallet 46%).
  • 63% svarer, at styrke virksomhedens brand(s) topper som det vigtigste marketingmæssige mål inden for de næste 12 måneder
  • 65% svarer, at påvisning/måling af effekten af marketingaktiviteterne er den største udfordring for marketingafdelingen
  • 51% svarer, at øge kundetilfredsheden/kundeloyaliteten er blandt de 3 vigtigste marketingmæssige mål inden for de næste 12 måneder.

Få indsigt i tendenserne i Marketing

Hvis du vil vide mere om resultaterne fra årets CMO Index, så læs og se mere her:

 

Se Klaus Markholt-Hansen fra Holm Marcher & Co og Professor Thomas Ritter fra CBS kommentere CMO-resultaterne på Vimeo.


Kontakt researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon 70252627, hvis du gerne vil vide mere om CMO Index eller har spørgsmål til resultaterne.

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet