Kunderelationer er den oversete vækstmotor

Kan virksomheden selv tage styring med sine kunderelationer eller er de givet på forhånd? Den gode nyhed er, at styrken af en kunderelation hverken er givet eller låst. Enhver påvirkning positiv såvel som negativ, proaktiv såvel som reaktiv vil sætte et aftryk i kunderelationen, derfor er der områder du ganske enkelt ikke må fejle på, hvis dit mål er at styrke virksomhedens kunderelationer og få mere loyale kunder:

  • Vær proaktiv i stedet for reaktiv i kontakten med dine kunder
  • Skab et struktureret overblik over kunderejsen - Customer Journey Mapping - og skab en mere effektiv ressourceudnyttelse
  • Sæt dig i kundens sted: Ansku din virksomhed fra kundens synsvinkel i forhold til dennes behov og valgkriterier - hvor er virksomheden stærk og svag?
  • Mød kunden i øjenhøjde og vær relevant! Sørg for at relevant viden om kunderne er tilgængelig og bliver rettidigt handlet på - One size fits nobody!
  • Understøt kunden i det han bliver målt på, i stedet for isoleret at fokusere på det, du bliver målt på.

Manglende kundeorientering og heraf dårlige kunderelationer koster i dag, og endnu mere i fremtiden, virksomheder store summer. For mange kan det være forskellen på succes eller fiasko!
Det er ikke længere nok at være orienteret mod virksomhedens økonomiske nøgletal, strategi og omkostningsoptimering i et indefra-ud perspektiv.

En væsentlig fremtidig konkurrenceparameter handler om at styrke kunderelationerne, da det er fundamentet til at skabe loyale kunder. En loyal kunde er også langt mere tilgivende, så når noget går galt i samarbejdet, så påvirkes kunderelationen slet ikke i samme grad som hos de mindre loyale kunder. Loyale kunder vil være langt mere tilgivende og søge en løsning til gavn for begge parter. En i forvejen illoyal kunde med knap så stærk en relation ind til virksomheden vil ikke kunne tåle en krise i samarbejdet på samme måde og derfor vil kunderelationen blive væsentlig påvirket og måske endda afsluttet, da der ikke er nogen goodwill eller tegn på at virksomheden virkelig "vil kunden" i kunderelationen, hvilket efterlader kunden med en følelse af svigt og ikke at være prioriteret.

I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel (Maya Angelou)

Vil du vide mere om kunderelationer?

Hvis du vil læse mere om hvordan du styrker virksomhedens kunderelationer, kan du se artiklen "Skab emotionelle kunderelationer" eller du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her:


Dine udfordringer

Læs om de udfordringer, vi kan hjælpe med.

 

Kundecases

Se vores kundecases og udtalelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet