BrancheIndex™ A-kasse
Hvilken a-kasse gør det bedst?
Loyalty Group gennemfører årligt BrancheIndex™ A-kasse for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres a-kasse. Undersøgelsen giver de danske a-kasser en unik mulighed for at sammenligne sig med andre aktører i branchen.
A-kasserne vurderes blandt andet på centrale områder som:
- Servicekvalitet
- Værdi for pengene
- Image og omdømme
- Klagehåndtering
- NPS
- Loyalitetsindex
Undersøgelsen gennemføres i samarbejde med Norstat, og resultaterne er indsamlet blandt Norstats paneldeltagere samt deltagere fra Loyalty Groups forbrugerpanel.
BrancheIndex A-kasse 2021
Her er resultaterne for 2021, hvor loyaliteten blandt 10 af de største a-kasser kortlægges. Ud over loyalitetsresultaterne bidrager dette års BrancheIndex A-kasse med viden om 3.055 danskeres oplevelser med de serviceydelser, som de tilbydes, samt den tilgængelighed og betjening, som de møder som medlemmer. Derudover vurderer medlemmerne blandt andet deres a-kasses image og a-kassens evne til at hjælpe dem med jobsøgningen. Undersøgelsen giver derudover indsigt i medlemmernes bevæggrunde til skifte fra tidligere a-kasser og viden om, hvilke overvejelser de gør sig om et eventuelt fremtidigt skifte af a-kasse.
3F topper a-kassernes loyalitetsindeks
Medlemmerne af 3F, Fagligt Fælles Forbund, har de mest loyale a-kassemedlemmer i 2021. 3F A-kasse placerer sig i toppen af BrancheIndex A-kasse 2021 med Lærernes A-kasse på andenpladsen.
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer. Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer alle a-kasser i undersøgelsen. De a-kasser, som ikke er nævnt i denne grafik, har et antal respondenter, der ligger under grænsen for at deltage).
Laveste forskel på loyalitet
Spændet fra 3F A-kasse (med den højeste score) til ASE A-kasse (med den laveste score) er 17 indekspoint. Dermed er forskellen på loyaliteten blandt a-kasser den laveste i de 9 brancher, hvor BrancheIndex gennemføres. Til sammenligning er branchen med størst forskel autobranchen (40 indekspoint), mens dagligvarer har den næstmindste forskel på 20 indekspoint. Årsagen til den lille forskel på a-kassernes loyalitet kan findes i kerneydelsen, mener Jimmy Buchmann, seniorkonsulent i Loyalty Group. ”A-kasserne administrerer en offentlig ordning, hvor vilkår og ydelser er de samme for alle udbydere. Så kerneydelsen er den samme og differentieringsmulighederne på markedet er primært begrænset til service, jobsøgningshjælp og det faglige fokus.”
3F hjælper deres medlemmer videre
At 3F topper BrancheIndex A-kasse skyldes ifølge Jimmy Buchmann, at 3F A-kasse ligger bedst på en række væsentlige områder i undersøgelsen: ”3Fs medlemmer oplever en høj kvalitet i det produkt og den service, der leveres til dem. De oplever en ansvarlig a-kasse, der har forståelsen for deres faglige behov. Og så er 3F rigtig gode til at hjælpe medlemmerne med at forbedre deres jobmæssige situation og dermed hjælpe dem videre i deres arbejdsliv, når de har brug for det. Alt det gør, at medlemmerne har en rigtig god oplevelse med 3F A-kasse og dermed giver en flot evaluering.”
BrancheIndex for fagforeninger
Hvis du vil vide mere om relaterede BrancheIndex undersøgelser, så kan du læse om BrancheIndex for fagforeninger her.
BrancheIndex™ i pressen
BrancheIndex møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.
BrancheIndex™ produktbeskrivelse
Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld blot formularen - det koster kun en tilmelding til vores nyhedsbrev.
Du er også velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon +45 70 25 26 27, hvis du vil vide mere om BrancheIndex™ og anvendelsen af resultaterne.
Rapporten "BrancheIndex™ Danmark 2022"
Sammenligning af Net Promoter Score® i 10 brancher.
Rapporten giver et overblik over loyaliteten på tværs af 10 brancher. På 26 sider præsenteres NPS®-scoren for alle deltagende virksomheder, samt en række udvalgte eksempler på sammenhænge mellem loyalitet og kundernes oplevelser.
- Danske NPS® benchmarks
- 10 brancher
- 95 navngivne virksomheder
- 54.915 kundebesvarelser
Få et sneak peak på konklusionerne, og download rapporten, i artiklen "Nye NPS® Benchmarks: Så loyale er de danske forbrugere".