Forside 9 Brancheanalyser 9 AutoIndex™

AutoIndex™

Fokus på skandinaviske bilejeres loyalitet
Fokus på skandinaviske bilejeres loyalitet

AutoIndex™ er den største og mest omfattende af Loyalty Groups BrancheIndex-undersøgelser med 56.145 besvarelser i 2023. Undersøgelsen afdækker private bilejeres oplevelse af og tilfredshed med deres bil, forhandler og værksted.

26 skandinaviske bilimportører anvender AutoIndex™ som et værktøj til at følge udviklingen i kundernes oplevelser og vurdere, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne på markedet.

AutoIndex™ 2023 resultater – Danmark

BMW vinder AutoIndex™ 2023 i Danmark, mens Toyota indtager dette års andenplads. Mercedes-Benz tager den sidste podieplads i Danmark. Resultaterne er udregnet på basis på 24.803 danske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2023 resultater – Norge

Lexus vinder, for 12. år i træk, AutoIndex™ 2023 i Norge. Toyota bibeholder deres andenplads fra 2021 og 2022, på tredjepladsen følger Volvo.

Loyalitet overfor bilmærket
Lexus bibeholder deres placering som nummer et og BMW styrker sin placering fra sidste års tredieplads til en placering som nummer to. Toyota falder en placering til en tredieplads på loyalitetspodiet i 2023.

Resultaterne er udregnet på basis af mere end 13.000 norske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2023 resultater – Sverige

Subaru vinder AutoIndex™ 2023 i Sverige, mens Honda igen i år indtager andenpladsen.
Toyota indtager trediepladsen.
Resultaterne er udregnet på basis af mere end 17.000 svenske bilejeres oplevelser og holdninger.

Om AutoIndex™

AutoIndex™ undersøgelsen består af over 200 spørgsmål, hvor de private bilejere skal forholde sig til sit bilejerskab ud fra fire områder. Bilen i sig selv (produktet), den overordnet Loyalitet overfor bilmærket, forhandleren (købsoplevelsen) og værkstedet (servicering af bilen).

Totalresultat og resultater fra de fire kategorier i AutoIndex™

Klik på hver kategori, for at se resultaterne fra Danmark, Norge og Sverige.

Totalresultat
Danmark (2023) Norge (2023) Sverige (2023)
1. BMW 1. Lexus 1. Subaru
2. Toyota 2. Toyota 2. Honda
3. Mercedes-Benz 3. Volvo 3. Toyota

(Totalresultat)

Bil og køreegenskaber
Danmark (2023) Norge (2023) Sverige (2023)
1. BMW 1. Lexus 1. Mercedes-Benz
2. Mercedes-Benz 2. BMW 2. Subaru
3. Volvo 3. Mercedes-Benz 3. BMW

(Bil og køreegenskaber)

Loyalitet overfor bilmærket
Danmark (2023) Norge (2023) Sverige (2023)
1. BMW 1. Lexus 1. Mercedes-Benz
2. Mercedes-Benz 2. BMW 2. Subaru
3. Volvo 3. Toyota 3. Toyota

(Bil og køreegenskaber)

Oplevelser ved køb af bil
Danmark (2023) Norge (2023) Sverige (2023)
1. Toyota 1. Lexus 1. Honda
2. BMW 2. Toyota 2. Subaru
3. Mercedes-Benz 3. Mazda 3. Toyota

(Oplevelser ved køb af bil)

Service af bil på værksted
Danmark (2023) Norge (2023) Sverige (2023)
1. Toyota 1. Lexus 1. Honda
2. Suzuki 2. Toyota 2. Subaru
3. Honda 3. Volvo 3. Toyota

(Service af bil på værksted)

AutoIndex

AutoIndex™ i pressen

Resultaterne fra AutoIndex™ møder hvert år stor interesse fra både bilbranchen og pressen og er blevet omtalt i både danske, norske og svenske medier.

For os er det afgørende vigtigt, at vi forstår årsagerne til både tilfredshed og utilfredshed hos kunderne – vi vil ikke nøjes med et tal i form af en NPS score – vi vil vide hvad der ligger bag scoren, så vi kan agere og fastholde eller ændre adfærd, når det er påkrævet. Loyalty Group hjælper os yderligere med at udpege og prioritere indsatsområder, som den enkelte forhandler skal arbejde med, ligesom Loyalty Group løbende faciliterer workshops med inspiration samt status og fremdrift i kundeorienteringen.”

– Jan Askholm, Adm. direktør, BMW Danmark (2023)

Hos Lexus ser vi stor værdi i det detaljerede markedsoverblik, som AutoIndex giver os.
Både undersøgelsens resultater og Loyalty Group konsulenternes faglige kompetence er højt værdsat af både os og vores forhandlere.
Resultater og den medfølgende rådgivning bliver brugt i både strategiudvikling, markedsføring og forhandlerudvikling.”

– Jan Christian Holm, Merkesjef, Lexus Norge (2022)

For Toyota Danmark udgør Loyalty Groups årlige AutoIndex resultater nok det vigtigste supplement til kundetilfredshedsanalyser og VoC.”

– Ralf K. Jensen, Senior Specialist, Toyota Danmark A/S (2021)

Toyota reklame film maj 2022 ‘Toyota Dansen’

Toyota har vundet bedste værksteds oplevelse i AutoIndex 2022 for 20. år i træk.

For 20. år i træk indtager Toyota førstepladsen som det bilmærke, der både har de mest tilfredse værkstedskunder, og det bilmærke, hvor kunderne er mest tilfredse med forhandleren. 

Produktbeskrivelse

AutoIndex™

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af AutoIndex™, udfyld formularen, og modtag et link til dokumentet i din indbakke.

AutoIndex produktbeskrivelse