BrancheIndex™ Bank

Tilbagegang blandt danske bankkunder

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Bank for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres bankselskab.

Undersøgelsen giver de danske bankselskaber en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.

BrancheIndex™ Bank vurderer bankselskabet på centrale områder som:

  • Produktkvalitet
  • Servicekvalitet
  • Værdi for pengene
  • Image og omdømme
  • Tillid og etik
  • NPS®
  • Loyalitetsindex

Her er resultaterne fra BrancheIndex™ Bank 2021, hvor 4379 bankkunder har deltaget. Resultaterne viser at Lån & Spar Bank tager førstepladsen i år, efter at Arbejdernes Landsbank i 10 år i træk har ligget som nummer et. Det er ganske få marginaler, som afgør at Lån & Spar Bank vinder i undersøgelsen, gennemført i 2021.
De næste konkurrenter i analysen er Nykredit Bank og Spar Nord Bank, som begge ligger over gennemsnittet.

7 ud af 8 banker er gået tilbage i denne nyeste undersøgelse, sammenlignet med resultatet fra 2020. Blandt de tre store banker ser vi at Danske Bank og Nordea falder med -1 indeks, mens Jyske Bank er de eneste der går frem med 1 indeks. Det er således de mindre banker, der har en udfordring i forhold til væsentligt lavere tilfredshed.
De største fald ses hos Spar Nord Bank og Sydbank, som falder -8 og -9 indekspoint i forhold til sidste år.

 

BrancheIndex – Bank 2021/2022

Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre bankselskaber, som ikke er medtaget i denne grafik).

Fokus på den nære kundeoplevelse

Ifølge Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group, har Lån & Spar Bank stort fokus på den private kundeoplevelse, og strategien har en positiv effekt på kundernes oplevelse. ”Lån & Spar Bank har over en årrække markeret sig som en bank, med meget stærke relationer til sine privatkunder og det er derved lykkes dem at sikre sig årets førsteplads i BrancheIndex™ Bank.” siger Lars Jepsen.

BrancheIndex Bank i pressen

BrancheIndex Dagligvarer møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

Vi er meget stolte over, at vi i Loyalty Groups BrancheIndex Bank undersøgelse opnår at blive nr. 1 i 2021. Det er en milepæl vi har nået, og er endnu en kilde til at vi fortsætter vores arbejde med at øge vores kunders tilfredshed.
Kundetilfredshed er det vigtigste nøgletal vi har, så det er en stor glæde og tilfredsstillelse når vores kunder i en uafhængig undersøgelse som denne, giver udtryk for, at de er glade og tilfredse med samarbejdet med os.
Vi har via egne løbende undersøgelser, en god ide om hvad vi skal gøre endnu bedre. Det vil vi kigge ind i og tage hånd om, for at sikre at vores kunder fortsat får den bedste oplevelse i sektoren, når de kommer til os. “

– John Christiansen, Adm. direktør, Lån & Spar Bank (2022)

 

BrancheIndex™ produktbeskrivelse

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld blot formularen - det koster kun en tilmelding til vores nyhedsbrev.

Du er også velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon +45 70 25 26 27, hvis du vil vide mere om BrancheIndex™ og anvendelsen af resultaterne.

BrancheIndex produktbeskrivelse cover

Rapporten "BrancheIndex™ Danmark 2022"

Sammenligning af Net Promoter Score® i 10 brancher.

Rapporten giver et overblik over loyaliteten på tværs af 10 brancher. På 26 sider præsenteres NPS®-scoren for alle deltagende virksomheder, samt en række udvalgte eksempler på sammenhænge mellem loyalitet og kundernes oplevelser.

  • Danske NPS® benchmarks
  • 10 brancher
  • 95 navngivne virksomheder
  • 54.915 kundebesvarelser

Få et sneak peak på konklusionerne, og download rapporten, i artiklen "Nye NPS® Benchmarks: Så loyale er de danske forbrugere".

BrancheIndex Danmark 2022