BrancheIndex™ Bank
Tilbagegang blandt danske bankkunder
Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Bank for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres bankselskab.
Undersøgelsen giver de danske bankselskaber en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.
BrancheIndex™ Bank vurderer bankselskabet på centrale områder som:
- Produktkvalitet
- Servicekvalitet
- Værdi for pengene
- Image og omdømme
- Tillid og etik
- NPS®
- Loyalitetsindex
Her er resultaterne fra BrancheIndex™ Bank 2021, hvor 4379 bankkunder har deltaget. Resultaterne viser at Lån & Spar Bank tager førstepladsen i år, efter at Arbejdernes Landsbank i 10 år i træk har ligget som nummer et. Det er ganske få marginaler, som afgør at Lån & Spar Bank vinder i undersøgelsen, gennemført i 2021.
De næste konkurrenter i analysen er Nykredit Bank og Spar Nord Bank, som begge ligger over gennemsnittet.
7 ud af 8 banker er gået tilbage i denne nyeste undersøgelse, sammenlignet med resultatet fra 2020. Blandt de tre store banker ser vi at Danske Bank og Nordea falder med -1 indeks, mens Jyske Bank er de eneste der går frem med 1 indeks. Det er således de mindre banker, der har en udfordring i forhold til væsentligt lavere tilfredshed.
De største fald ses hos Spar Nord Bank og Sydbank, som falder -8 og -9 indekspoint i forhold til sidste år.
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre bankselskaber, som ikke er medtaget i denne grafik).
Fokus på den nære kundeoplevelse
Ifølge Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group, har Lån & Spar Bank stort fokus på den private kundeoplevelse, og strategien har en positiv effekt på kundernes oplevelse. ”Lån & Spar Bank har over en årrække markeret sig som en bank, med meget stærke relationer til sine privatkunder og det er derved lykkes dem at sikre sig årets førsteplads i BrancheIndex™ Bank.” siger Lars Jepsen.
BrancheIndex™ Bank i pressen
BrancheIndex Dagligvarer møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.
BrancheIndex™ produktbeskrivelse
Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld blot formularen - det koster kun en tilmelding til vores nyhedsbrev.
Du er også velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon +45 70 25 26 27, hvis du vil vide mere om BrancheIndex™ og anvendelsen af resultaterne.
Rapporten "BrancheIndex™ Danmark 2022"
Sammenligning af Net Promoter Score® i 10 brancher.
Rapporten giver et overblik over loyaliteten på tværs af 10 brancher. På 26 sider præsenteres NPS®-scoren for alle deltagende virksomheder, samt en række udvalgte eksempler på sammenhænge mellem loyalitet og kundernes oplevelser.
- Danske NPS® benchmarks
- 10 brancher
- 95 navngivne virksomheder
- 54.915 kundebesvarelser
Få et sneak peak på konklusionerne, og download rapporten, i artiklen "Nye NPS® Benchmarks: Så loyale er de danske forbrugere".