Kundeloyalitet – BrancheIndex Bank

Vindere på kundeloyalitet

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Bank for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres bankselskab.

Undersøgelsen giver de danske internetselskaber en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.

BrancheIndex Bank vurderer bankselskabet på centrale områder som:

  • Produktkvalitet
  • Servicekvalitet
  • Værdi for pengene
  • Image og omdømme
  • Klagehåndtering
  • NPS
  • Loyalitetsindex
  • Tillid og etik

Her er resulterne fra sidste undersøgelse 2019, hvor 4020 bankkunder har deltaget. Resultaterne viser blandt andet, at Arbejdernes landsbank tager årets førsteplads i Loyalty Groups analyse BrancheIndex Bank 2019 med et loyalitetsindeks på 82 point. De nærmeste konkurrenter i analysen er Lån og Spar Bank, Nykredit Bank, og Spar Nord Bank som alle ligger over gennemsnittet med et loyalitetsindeks på hhv. 76, 71 og 67 point (figur 1). De banker, der er gået tilbage er Jyske Bank og Sydbank.. Danske Bank er årets højdespringer i forhold til sidste års massive fald men ligger stadig under deres 2017 niveau. 

 

Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre pensionsselskaber, som ikke er medtaget i denne grafik).

Fokus på den nære kundeoplevelse

I følge Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group, har Arbejdernes Landsbank stort fokus på den nære privat-kundeoplevelse og strategien har en positiv effekt på kundernes oplevelse.

”Arbejdernes Landesbank markerer sig igen i år som en bank med meget stærke relationer til sine privatkunder. Når banken samtidig formår ikke alene at fastholde, men sågar marginalt udvide afstanden til sin nærmeste konkurrent, vidner det om en privatbank som virkelig er på forkant med udviklingen af kunderelationerne. Vi ved, at fortsatte stigninger i loyalitetsindekset bliver stadigt sværere jo højere et niveau man opnår, og med den udvikling Arbejdernes Landsbank fremviser i årets BrancheIndex Bank undersøgelse, er det på sin plads at rose banken” siger Lars Jepsen.

BrancheIndex Bank i pressen

BrancheIndex Dagligvarer møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

Vores insisteren på altid at sætte vores kunder forrest, at have tid og overskud til at tilbyde vores kunder nærværende, personlig rådgivning er den helt rette strategi. En sådan strategi kræver mange ressourcer at udleve i dagligdagen, og derfor førstepladsen i BrancheIndex ikke alene en flot anerkendelse af vores samlede strategi, men i ligeså høj grad en kæmpe anerkendelse af den store indsats, som bankens rådgivere hver eneste dag yder.”

– Forretningschef, Arbejdernes Landsbank

 

I 2018 oplevede vi historisk stor kundetilgang med en nettovækst på intet mindre end 18.000 nye kunder. 2019 tegner også til at blive et år, hvor vi har budt velkommen til rigtig mange nye kunder. Det er vi naturligvis super stolte af, og vi er meget stolte af, at vi samtidig kan opretholde så høj en kundetilfredshed blandt vores kunder.”

– Forretningschef, Arbejdernes Landsbank

 

Få mere information om BrancheIndex

Udfyld formular og få mere information om BrancheIndex.

Du er velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon + 45 70 25 26 27, hvis du vil vide mere om BrancheIndex og anvendelse af resultaterne.

Brancheindex

Find os

Loyalty Group
Smedeland 30
2600 Glostrup
Danmark