Kundeloyalitet – BrancheIndex™ Dagligvarer

Discountkæde topper igen på kundeloyalitet

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Dagligvarer for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet over for deres dagligvarekæde. Undersøgelsen giver de danske dagligvarekæder en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.

BrancheIndex Dagligvarer vurderer dagligvarekæden på centrale områder som:

  • Produktkvalitet
  • Servicekvalitet
  • Værdi for pengene
  • Image og omdømme
  • Klagehåndtering
  • NPS
  • Loyalitetsindex

Rema 1000 tager for femte år i træk årets førsteplads i Loyalty Groups analyse BrancheIndex Dagligvarer 2020 med et loyalitetsindeks på 70 point, som ligger 1 point under sidste års niveau.  De nærmeste konkurrenter i analysen er Lidl, der i årets undersøgelse er kommet længere fra første pladsen end sidste år, hvor de var tæt på at tage 1. pladsen. Efterfølgende har vi Meny, som tager 2. pladsen sammen med Lidl. Kvickly og SuperBrugsen ligger på gennemsnittet med 62 point.

 

Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre dagligvarekæder, som ikke er medtaget i denne grafik).

Fokus på den nære kundeoplevelse har båret frugt

Ifølge Lars Jepsen, Researchchef i Loyalty Group, har Rema 1000’s fokus på den nære kundeoplevelse og konkurrencedygtige priser båret frugt: “Rema 1000’s koncept med den lokale købmand med et stærkt bagland, der sikrer de rigtige produkter til konkurrencedygtige priser, har været en succes i Danmark. Rema 1000 har forstået, at den nære kundeoplevelse er det punkt, hvor kæden kan differentiere sig væsentligt i forhold til de andre discountkæder. Den gode kundeoplevelse går hånd i hånd med den gode indtjening, og Rema 1000 er i dag en af de mest rentable dagligvarekæder på det danske marked”, udtaler han.

BrancheIndex™ Dagligvarer i pressen

BrancheIndex Dagligvarer møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

Vi sætter stor pris på den anerkendelse, vi får fra kunderne ved at modtage en Loyalty Award. Det er et skulderklap til alle vores ca. 13.000 ansatte, og det er med til at styrke ejerskabet og motivationen for at forsætte det gode arbejde fremover. Kunden er vores øverste chef. Vi forholder os altid til de ønsker og input, som vores kunder kommer med, så vi hele tiden kan gøre det bedre.”

-Indkøbs- og marketingsdirektør, Rema 1000

 

Få mere information om BrancheIndex

Udfyld formular og få mere information om BrancheIndex.

Du er velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon + 45 70 25 26 27, hvis du vil vide mere om BrancheIndex og anvendelse af resultaterne.

Brancheindex

Find os

Loyalty Group
Smedeland 30
2600 Glostrup
Danmark