BrancheIndex™ Dagligvarer
Discountkæde topper igen på kundeloyalitet
Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Dagligvarer for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet over for deres dagligvarekæde. Undersøgelsen giver de danske dagligvarekæder en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.
BrancheIndex Dagligvarer vurderer dagligvarekæden på centrale områder som:
- Produktkvalitet
- Servicekvalitet
- Værdi for pengene
- Image og omdømme
- Klagehåndtering
- NPS®
- Loyalitetsindex
Rema 1000 tager for sjette år i træk årets øverste podieplads i Loyalty Groups analyse BrancheIndex Dagligvarer 2021 med et loyalitetsindeks på 68 point. De nærmeste konkurrenter på podiet omkring danskernes holdning til deres dagligvarekæde er Lidl med en score på 64 og Meny med en score på 62. Bilka har i årets undersøgelse en indeksscore over gennemsnittet, Bilka er højdespringer igennem de seneste 2 år med en stigning på hele 8 indekspoint siden 2019. Modsat tendens ser man hos Fakta, der har årets laveste score og falder massivt med hele 6 indekspoint i år.
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre dagligvarekæder, som ikke er medtaget i denne grafik).
Fokus på kundeoplevelser og socialansvarlighed har båret frugt
Ifølge Lars Jepsen, Researchchef i Loyalty Group, har Rema 1000’s fokus på den nære kundeoplevelse og konkurrencedygtige priser båret frugt: “Rema 1000’s koncept med den lokale købmand med et stærkt bagland, der sikrer de rigtige produkter til konkurrencedygtige priser, har været en succes i Danmark. Rema 1000 har forstået, at den nære kundeoplevelse er det punkt, hvor kæden kan differentiere sig, sammenholdt med øget fokus på social ansvarlighed bl.a. madspild, sikrer at kunderne har god image opfattelse af Rema 1000. Den gode kundeoplevelse går hånd i hånd med den gode indtjening, og Rema 1000 er i dag en af de mest rentable dagligvarekæder på det danske marked”, udtaler han.
BrancheIndex™ Dagligvarer i pressen
BrancheIndex Dagligvarer møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.
BrancheIndex™ produktbeskrivelse
Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld blot formularen - det koster kun en tilmelding til vores nyhedsbrev.
Du er også velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon +45 70 25 26 27, hvis du vil vide mere om BrancheIndex™ og anvendelsen af resultaterne.
Rapporten "BrancheIndex™ Danmark 2022"
Sammenligning af Net Promoter Score® i 10 brancher.
Rapporten giver et overblik over loyaliteten på tværs af 10 brancher. På 26 sider præsenteres NPS®-scoren for alle deltagende virksomheder, samt en række udvalgte eksempler på sammenhænge mellem loyalitet og kundernes oplevelser.
- Danske NPS® benchmarks
- 10 brancher
- 95 navngivne virksomheder
- 54.915 kundebesvarelser
Få et sneak peak på konklusionerne, og download rapporten, i artiklen "Nye NPS® Benchmarks: Så loyale er de danske forbrugere".