Kundeloyalitet – BrancheIndex™ Pension

Vindere på kundeloyalitet

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Pension for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres pensionsselskab. 

Undersøgelsen giver de danske pensionsselskab en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne. 

BrancheIndex Pension vurderer pensionsselskabet på centrale områder som:

  • Produktkvalitet

  • Servicekvalitet

  • Værdi for pengene

  • Image og omdømme

  • Tillid og etik

  • NPS®

  • Loyalitetsindex

Resultaterne med over 4300 danske pensionskunders svar i 2021, viser blandt andet, at arbejdsmarkedspensionsselskaberne er de store vindere på kundeloyalitet. Industriens Pension topper med den højeste score på loyalitet.
Lærernes Pension vinder sølv i 2021, mens Pension Danmark er placeret på tredjepladsen.
AP Pension er det bedst placerede selskab blandt de kommercielle selskaber, og overtager derved PFA’s placering fra 2020, de er henvist til en anden plads i 2021.

BrancheIndex Pension 2021

Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre pensionsselskaber, som ikke er medtaget i denne grafik).

Store forskelle mellem de forskellige selskaber, 5 går frem og 5 går tilbage

”De store forskelle, kan ifølge researchchef Lars Jepsen, ses i et marked hvor afkast på danske og internationale børser har været historisk højt, nogle pensionsselskaber har været bedre i stand til at følge denne markedsudvikling, mens andre har investeret mere defensivt, grundet frygt for faldende kurser pga. COVID-19 pandemien. Når flere og flere private investerer i aktier på egne depoter, og de som amatører har set at Danskernes ’folkeaktie’ Novo Nordisk i løbet af 2021 er fløjet i vejret, med op mod en voldsom 70-procentsstigning, så skaber det forventeringer til pensionsformue-afkastet, der i gennemsnit lå på et niveau omkring 15%. Den evige usikkerhed omkring pensionsalder, pensionens fremtidige afkast og værdi, skaber igen i år tvivl hos udvalgte kunder og medlemmer.”

BrancheIndex™ Pension i pressen

BrancheIndex Pension møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

Sammenligning af Net Promoter Score® i 9 brancher  

I år offentliggør Loyalty Group et nyt BtC-Index, der viser Net Promoter Score® (NPS) på tværs af 9 brancher. Her bliver det nu muligt at sammenligne loyaliteten på tværs af brancherne. Brancherne, der er omfattet af det nye index, er: : 

  • Dagligvarer

  • Biler

  • Mobiltelefoni

  • Internet

  • Bank 

  • Pension

  • Forsikring

  • A-kasse

  • Fagforening

Resultaterne formidles via nyhedsbrevet LoyaltyNews. Hvis du ikke allerede nu modtager LoyaltyNews, så kan du tilmelde dig her

Vi er stolte af resultatet, for medlemmernes tilfredshed er afgørende for os. Jeg ser placeringen som et resultat af en målrettet indsats på mange fronter. Vi har skabt meget attraktive afkast til medlemmerne gennem mange år, og vi har arbejdet systematisk med en målretning af produkt- og servicetilbuddet via mange platforme. Samtidig har vi løbende videreudviklet vores kundeservice. Det er lykkedes at knytte flere medlemmer tættere til os, og vi vil fortsat arbejde på hele tiden at udvikle alle dele af pensionsordningen.

Adm. direktør i Industriens Pension

 

Download: BrancheIndex

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex, så udfyld formularen. Du er også velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon +45 70 25 26 27, hvis du vil vide mere om BrancheIndex og anvendelse af resultaterne.