Kundeloyalitet – BrancheIndex™ Pension

Vindere på kundeloyalitet

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Pension for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres pensionsselskab.

Undersøgelsen giver de danske pensionsselskab en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.

BrancheIndex Pension vurderer pensionsselskabet på centrale områder som:

 

  • Produktkvalitet
  • Servicekvalitet
  • Værdi for pengene
  • Image og omdømme
  • Klagehåndtering
  • NPS
  • Loyalitetsindex
  • Tillid og etik

Resultaterne med over 4500 danske pensionskunders svar i 2020, viser blandt andet, at arbejdsmarkedspensionsselskaberne er de store vindere på kundeloyalitet. Lærernes Pension topper med den højeste score på kundeloyalitet. Men Industriens Pension er efter deres store fremgang i 2020 kun marginalt efter på den næste podieplads, mens Pension Danmark er placeret på tredjepladsen. PFA er det bedst placeret selskab blandt de kommercielle selskaber. 

Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre pensionsselskaber, som ikke er medtaget i denne grafik).

Afkast og pensionsalder har været under pres

“De let faldende resultater i selskabernes tilfredshed og loyalitet, kan ifølge Lars Jepsen findes ved at der primært har været meget fokus i pressen på markante negativ afkast specielt i starten af 2020 grundet COVID-19 Pandemien. Dette sammenholdt med politikernes evige debat og manglende entydig afklaring og kommunikation omkring øget pensionsalder, skaber utryghed omkring fremtidens værdi og ibrugtagning af pensionsproduktet. De to områder har uden tvivl haft en let negativ, afsmittende effekt på kunder og medlemmers tilfredshed.”

BrancheIndex™ Pension i pressen

BrancheIndex Pension møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

Sammenligning af Net Promoter Score® i 7 brancher  

I år offentliggør Loyalty Group et nyt BtC-Index, der viser Net Promoter Score® (NPS) på tværs af 7 brancher. Her bliver det nu muligt at sammenligne loyaliteten på tværs af brancherne. Brancherne, der er omfattet af det nye index, er: 

  • Dagligvarer 
  • Biler 
  • Mobiltelefoni 
  • Internet 
  • Bank  
  • Pension 
  • Forsikring 
Resultaterne formidles via nyhedsbrevet LoyaltyNews. Hvis du ikke allerede nu modtager LoyaltyNews, så kan du tilmelde dig her

Vi har igennem mange år arbejdet målrettet på at skabe tillid og troværdighed blandt vores medlemmer, og det har resulteret i nogle stærke værdier, der er styrende for, hvordan vi møder vores medlemmer – både i kommunikationen, rådgivningen og i dialogen med medlemmerne. Samtidig har vores medlemmer stadig deres opsparing i gennemsnitsrente, og det ved vi giver dem en stor tryghed. De kan se, at deres pensioner vokser år for år, og de behøver ikke bekymre sig om pludselige tab. Vi er også løbende i dialog med medlemmer om etikken i vores investeringer, så vi hele tiden er i synk med deres forventninger og vores virkelighed. 

Adm. direktør i Lærernes Pension

 

Det er vi meget glade for. Vores medlemmer har jo ikke mulighed for at flytte deres penge, hvis de er utilfredse med os, så derfor arbejder vi meget bevidst og målrettet på at have tilfredse medlemmer. Når vi lander som nr. 1, så er det et bevis på, at vi gør noget rigtigt.

Adm. direktør i Lærernes Pension

 

Download: BrancheIndex

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex, så udfyld formularen.

Du er også velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon +45 70 25 26 27, hvis du vil vide mere om BrancheIndex og anvendelse af resultaterne.

Brancheindex

Find os

Loyalty Group
Smedeland 30
2600 Glostrup
Danmark