CX Business Case
Kundeorientering skal kunne mærkes på bundlinjen!
At investere i kundeorientering (Customer Experience, CX) er ikke kun et spørgsmål om at gøre kunderne gladere – det er også en sund forretning! Forskning og praksis viser, at virksomheder med høj kundetilfredshed og loyalitet simpelthen opnår bedre økonomiske resultater. Det er der desværre stadig mange ledelser der ikke har forstået.
Hvorfor er CX en god investering?
Virksomheder med et stærkt CX-fokus:
- Oplever højere kundeloyalitet – hvilket reducerer kundeafgang og dermed behovet for dyre akkvisitionsomkostninger til nye kunder.
- Øger kundernes livstidsværdi (Customer Lifetime Value, CLV) gennem både mersalg, krydssalg og længere levetid for kundeforholdet.
- Får flere anbefalinger (NPS) fra de loyale kunder og dermed flere nye kunder til lavere akkvisitionsomkostninger.
- Oplever færre reklamationer, mindre administration og lavere omkostninger til kundeservice.
Vi hjælper dig med at identificere og prioritere de CX-indsatser, der giver størst økonomisk effekt ud fra jeres kundedata og arbejdsprocesser.
Et par eksempler på økonomiske effekter af øget loyalitet
Churn-reduktion i abonnementskunder
En streamingtjeneste med 100.000 kunder og månedligt abonnement på 99 kroner.
Hvis CX-indsatsen reducerer churn fra 12 % til 9 %, ser regnestykket sådan ud:
Årlig besparelse: 3,5 mio. kroner
NPS-forbedring – hvad giver 1 % forbedring i øget omsætning?
Forstil jer et forsikringsselskab med 250.000 kunder og en gennemsnitspolice på henholdsvis 5.000, 6.100 og 7.000 kr. årligt for henholdsvis detractors, passives og promoters.
Regnestykket vil se sådan ud:
Hvordan vil det se ud, hvis vi kan konvertere henholdsvis 1% fra røde til gule kunder, og 1% gule til grønne kunder?
Ved at flytte 1 % fra de røde kunder til de gule vil der altså være en årlig meromsætning på 2,75 mio. kroner.
Ved at flytte 1 % fra de gule kunder til de grønne, vil der i tillæg være en årlig meromsætning på 2,25 mio. kroner.
Vil du høre mere om økonomisk værdi af loyalitetsudvikling?
Er du blevet inspireret og har lyst til at læse mere, så download vores white paper ”Show Me the Money” nedenfor. Her kommer vi med argumenter og endnu flere eksempler på beregninger, der synliggør de økonomiske effekter, der følger med en øget kundeloyalitet.
Er du klar til næste skridt?
Vil du videre i arbejdet med kundeloyalitet? Har du brug for inspiration eller rådgivning i processen mod en mere kundefokuseret virksomhed? Hos Loyalty Group kan vi blandt andet hjælpe jer med at beregne jeres egen CX business case og skabe de økonomiske argumenter for en øget kundeorietering.
Kundeanalyser
Vi har mere end 30 års erfaring med at rådgive på baggrund af grundige... Læs mere her.
Kundeloyalitet
Loyale kunder kan tydeligt måles på top- og bundlinje, og investerer du i... Læs mere her.
Scoping af projekt
Det er umuligt at nå dine mål hvis du ikke kender vejen. Alle... Læs mere her.
Nulpunktsmåling
Vores Nulpunktsmåling er et billede af tingenes tilstand, når det kommer til... Læs mere her.
Customer Centricity Maturity Assessment
Få afdækket, hvor kundeorienteret din virksomhed egentligt er - og identificér... Læs mere her.
White paper
Show Me the Money
Dette white paper synliggør de økonomiske effekter, der følger med en øget kundeloyalitet. Når du har læst det, kan du tage argumenter som styrket kundeloyalitet, større budgetandel og øget kundetilgang med til ledelsesbordet.
Du vil også være i stand til at forstå og lave de regnestykker, som skal slå en tyk streg under, at kundefokus betaler sig!
Udfyld formularen, og modtag et link til vores inspirationsmateriale – det koster kun en tilmelding til vores nyhedsbrev.
Bemærk: Indholdet i vores white papers må ikke gengives uden skriftlig tilladelse.