Royal Arctic Line
– Midlet var at skabe et solidt vidensgrundlag og udpege konkrete indsatsområder
Situation
Royal Arctic Line varetager skibsfragt og havnedrift i Grønland og har dybe rødder i det grønlandske samfund. Virksomheden ser det som sin primære opgave at dække den grønlandske befolknings transportbehov, og det afspejler sig også i strategien. Her var kundetilfredsheden udpeget som et centralt parameter til at vurdere virksomhedens succes og evne til at leve op til sine forpligtelser overfor den grønlandske befolkning.
Løsning
Royal Arctic Line ønskede at blive klogere på kundernes oplevelser for at kunne styrke relationen til kunderne og øge loyaliteten. Grundlaget blev en omfattende årlig kundeanalyse, som skulle skabe udgangspunktet for den kombinerede fastholdelses- og mersalgsindsats. Loyalty Group og Royal Arctic Lines projektgruppe identificerede fire indsatsområder, som blev til konkrete initiativer, der kunne løfte kundeoplevelsen.
Resultat
Royal Arctic Line oplevede særdeles positive tilbagemeldinger om de igangsatte aktiviteter fra en stor del af kunderne- både i privat- og erhvervssegmentet. Royal Arctic Line kunne også meget hurtigt begynde at høste frugterne af deres indsats ved at sælge flere tillægsydelser til kunderne. Den åbne og konstruktive dialog med kunderne om deres nuværende og forventede behov resulterede nemlig i et markant øget salg.