Forside 9 Brancheanalyser 9 AutoIndex™

AutoIndex™

Fokus på skandinaviske bilejeres oplevelser og loyalitet

Fokus på skandinaviske bilejeres loyalitet

AutoIndex™ er den største og mest omfattende af Loyalty Groups BrancheIndex-undersøgelser med 36.558 skandinaviske besvarelser i 2025.

Undersøgelsen afdækker private bilejeres oplevelse af og tilfredshed med deres bil, forhandler, værksted samt loyalitet overfor bilmærket.

De skandinaviske bilimportører af undersøgelsens 26 forskellige bilmærker anvender AutoIndex™ som et værktøj til at følge udviklingen i kundernes oplevelser og vurdere, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne på markedet.

I målgruppen for AutoIndex undersøgelsens officielle resultater – private bilejere med 0-4 år gamle biler – er der anvendt i alt 13.448 af undersøgelsens besvarelser. De resterende besvarelser fra undersøgelsen anvendes i specialrapporter til branchen samt til forskning.

AutoIndex™ 2025 resultater – Danmark

Toyota vinder AutoIndex™ 2025 i Danmark, mens BMW indtager dette års andenplads. Mercedes-Benz tager den sidste podieplads i Danmark. Resultaterne er udregnet på basis på 5.177 danske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2025 resultater – Norge

Lexus vinder, for 14. år i træk, AutoIndex™ 2025 i Norge, men i år vinder de mere klart i forhold til sidste år. Toyota bibeholder deres andenplads fra 2021, 2022, 2023 og 2024, på tredjepladsen følger BMW.

Resultaterne er udregnet på basis af 3.614 norske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2025 resultater – Sverige

Toyota vinder AutoIndex™ 2025 i Sverige, mens BMW i år indtager andenpladsen.
Mercedens-Benz indtager trediepladsen.
Resultaterne er udregnet på basis af 4.657 svenske bilejeres oplevelser og holdninger.

Om AutoIndex™

AutoIndex™ undersøgelsen består af over 200 spørgsmål, hvor de private bilejere skal forholde sig til sit bilejerskab ud fra fire områder. Bilen i sig selv (produktet), den overordnet Loyalitet overfor bilmærket, forhandleren (købsoplevelsen) og værkstedet (servicering af bilen).

Totalresultat og resultater fra de fire kategorier i AutoIndex™

Klik på hver kategori, for at se resultaterne fra Danmark, Norge og Sverige.

Totalresultat
Danmark (2025) Norge (2025) Sverige (2025)
1. Toyota 1. Lexus 1. Toyota
2. BMW 2. Toyota 2. BMW
3. Mercedes-Benz 3. BMW 3. Mercedes-Benz

(Totalresultat)

Bil og køreegenskaber
Danmark (2025) Norge (2025) Sverige (2025)
1. Toyota 1. TBA 1. TBA
2. BMW 2. TBA 2. TBA
3. Mercedes-Benz 3. TBA 3. TBA

(Bil og køreegenskaber)

Loyalitet overfor bilmærket
Danmark (2025) Norge (2024) Sverige (2025)
1. BMW 1. Lexus 1. TBA
2. Toyota 2. Mercedes-Benz 2. TBA
3. Merdeces-Benz 3. BMW 3. TBA

(Loyalitet overfor bilmærket)

Oplevelser ved køb af bil
Danmark (2025) Norge (2025) Sverige (2025)
1. Toyota 1. Lexus 1. TBA
2. Suzuki 2. Toyota 2. TBA
3. Nissan 3. BMW 3. TBA

(Oplevelser ved køb af bil)

Service af bil på værksted
Danmark (2025) Norge (2025) Sverige (2025)
1. Toyota 1. Lexus 1. TBA
2. Suzuki 2. Subaru 2. TBA
3. Nissan 3. Toyota 3. TBA

(Service af bil på værksted)

AutoIndex

AutoIndex™ i pressen

Resultaterne fra AutoIndex™ møder hvert år stor interesse fra både bilbranchen og pressen og er blevet omtalt i både danske, norske og svenske medier.

For os er det afgørende vigtigt, at vi forstår årsagerne til både tilfredshed og utilfredshed hos kunderne – vi vil ikke nøjes med et tal i form af en NPS score – vi vil vide hvad der ligger bag scoren, så vi kan agere og fastholde eller ændre adfærd, når det er påkrævet. Loyalty Group hjælper os yderligere med at udpege og prioritere indsatsområder, som den enkelte forhandler skal arbejde med, ligesom Loyalty Group løbende faciliterer workshops med inspiration samt status og fremdrift i kundeorienteringen.”

– Jan Askholm, Adm. direktør, BMW Danmark

Hos Lexus ser vi stor værdi i det detaljerede markedsoverblik, som AutoIndex giver os.
Både undersøgelsens resultater og Loyalty Group konsulenternes faglige kompetence er højt værdsat af både os og vores forhandlere.
Resultater og den medfølgende rådgivning bliver brugt i både strategiudvikling, markedsføring og forhandlerudvikling.”

– Jan Christian Holm, Merkesjef, Lexus Norge

For Toyota Danmark udgør Loyalty Groups årlige AutoIndex resultater nok det vigtigste supplement til kundetilfredshedsanalyser og VoC.”

– Ralf K. Jensen, Senior Specialist, Toyota Danmark A/S

Vi har samarbejdet med Loyalty Group siden 2021 og udnyttet den unikke indsigt fra AutoIndex undersøgelsen til at optimere en række kundevendte processer indenfor både Salg og Eftermarkedet. Niveauet af indsigt og erfaring som Loyalty Group besidder, både i forhold til selve undersøgelsen, men i lige så høj grad de Loyalty Group rådgivere som vi samarbejder med, er helt unik. Jeg anbefaler meget gerne Loyalty Group, deres rådgivere og dybden i AutoIndex undersøgelsens resultater, til at forandre autobranchen til en mere moderne, menneskelig og kundeorienteret business ved at sætte kunderne først i alt hvad vi gør.

– Per Gunnar Berg, Adm. direktør, Ford Norge

Inspireret af Loyalty Group’s samarbejde med BMW i Danmark, adopterede vi hos BMW Norge en lignende metode kaldet “ONE BMW” og udnyttede potentialet i AutoIndex-undersøgelserne i tæt samarbejde med vores forhandlere. Alle forhandlere er overbeviste om Loyalty Group bidrog til skabelsen af en styrket kundeloyalitet og en stærkere forretningsudvikling. Det er vigtigt at tilføje, at Loyalty Group – med deres ægte passion for kunder og ærlige inspiration – spiller en nøglerolle i vores CX-planer. Jeg anbefaler stærkt til at samarbejde med Loyalty Group og udnytte potentialet i AutoIndex-undersøgelsen.

– Baudouin Denis, CEO (2020-24), BMW Group Norway

Produktbeskrivelse

AutoIndex™

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af AutoIndex™, udfyld formularen, og modtag et link til dokumentet i din indbakke.

AutoIndex produktbeskrivelse