Employee Net Promoter Score
I en tid med mangel på medarbejdere og en konstant kamp om de bedste hoveder og hænder har medarbejderloyalitet aldrig været vigtigere.
Kampen for kvalificeret arbejdskraft kan hurtigt blive en overlevelseskamp, og det er en risikabel strategi at lukke øjnene for dine medarbejderes syn på dig og håbe på det bedste.
Virksomheder med loyale medarbejdere performer i snit langt bedre end dem uden, og det er der mange gode forklaringer på. En loyal medarbejder leverer nemlig en langt bedre indsats, når det kommer til produktivitet, serviceniveau, fremmøde og stort set samtlige andre tænkelige parametre.
Derfor kan arbejdet med loyale medarbejdere betale sig
En loyal medarbejder, der har været i din virksomhed i årevis, er langt mere effektiv. Vedkommende kender huset og opgaverne, og du kan forvente langt færre fejl fra en god, loyal medarbejder. Det er også langt billigere at sikre trofaste medarbejdere end at skulle ansætte nye.
Det koster typisk 2-6 måneders løn at ansætte en ny medarbejder – afhængigt af jobtype og kompleksitet – og 75 procent af omkostningerne ligger som regel efter, at blækket på kontrakten er blevet tørt. Har du mange nyansættelser, er prisen endnu højere – og er churn raten på dine medarbejdere høj, bliver det endnu sværere at sikre stabilitet og arbejdsglæde i organisationen.
Arbejdet med at sikre glade og loyale medarbejdere tjener sig nemt hjem, og du vil hurtigt kunne se resultaterne på top- og bundlinje, hvis du kommer i mål med medarbejderne. Employee NPS, eller eNPS, er et rigtig fint redskab til at holde et løbende øje på tingenes tilstand. Typisk er der også en tydelig sammenhæng mellem en høj eNPS-score og en høj NPS-ditto – og dermed kundeloyalitet.
Hvad er eNPS?
Employee Net Promoter Score er et målingsværktøj, der måler loyaliteten blandt dine medarbejdere. Metoden tager udgangspunkt i den klassiske NPS-måling, der indikerer kundernes loyalitet. Hvor NPS stiller spørgsmålet, om kunden vil anbefale dig til venner og familie, undersøger en eNPS survey, om dine medarbejdere vil anbefale dig som arbejdsplads.
Modsat kundemålingerne er det meget vigtigt, at du indsamler employee net promoter scores helt anonymt. Ellers kan du ikke bruge målingerne til noget som helst.
Din medarbejder svarer på en skala fra 1-10, og det tal bruger du til at opdele dine medarbejdere i tre grupper. Nemlig Promoters, passives og detractors.
- Promoters, som svarer 9-10, er loyale medarbejdere, som både bliver hos dig og anbefaler dig til venner og familie.
- Passives, som svarer 7-8, er tilfredse medarbejdere, som dog ikke har særlige præferencer for din virksomhed. Derfor kan de lokkes af konkurrenterne, ligesom de ikke har travlt med at rose dig til kommende kandidater.
- Detractors, som svarer 0-6, er utilfredse medarbejdere, det er på vej til at forlade ansættelsesforholdet – hvis de da ikke allerede har gjort det.
Hvordan beregner du en eNPS-score?
Din employee net promoter score bygger på, i hvilken af de tre kategorier dine medarbejdere befinder sig i. Du finder scoren ved at trække dine detractors fra dine promoters. Altså, hvis du har 60 procent promoters og 30 procent detractors, har du en NPS på 30 procent.
Hvad er en god eNPS-score?
Der er stor forskel på employee net promoter scores fra branche til branche, og derfor bliver scoren først for alvor værdifuld, når du måler den op mod konkurrenterne. Der er nemlig en verden til forskel fra tech-konsulenter til telemarketing. Du kan dog godt bruge følgende som en lille rettesnor, hvis du ikke har din branches tal til rådighed.
Som udgangspunkt er score over 0 en god score – men det er bestemt ikke en ubetinget god score af den grund.
Herudover kan du som tommelfingerregel sige, at:
-100-0: Kræver forbedring – sandsynligvis en hel del
0-30: Er acceptabelt – men bestemt ikke imponerende
30-70: Er en god score – og hvor de fleste bør sigte efter at være
70-100: Er en fantastisk score – kun de allerbedste virksomheder ligger her
Din første eNPS-score er dog en god score uanset hvad. Det er nemlig hér, du sætter af fra – og måler dine følgende resultater op imod.
Hvordan kommer du videre fra måling til målbare resultater?
En eNPS-måling har ingen værdi i sig selv – det er, hvad du stiller op med, der gør en forskel. Med din eNPS survey i hånden har du et godt billede af tingenes tilstand. Modsat en klassisk NPS er eNPS for det meste anonym, og derfor har du ikke mulighed for at sætte ind med præcision over for detractors og passives.
Derfor er du godt tjent med at supplere din undersøgelse med et opfølgende spørgsmål. Nemlig:
- Til dine detractors – Hvad kan vi gøre bedre?
- Til dine passives – Hvad skal der til, for at du vil give os 9 eller 10?
- Til dine promoters – Hvad er du især tilfreds med?
Kan du supplere din undersøgelse med en række velvalgte, årsagsforklarende spørgsmål – gerne 15-25 stykker – har du et rigtig godt fundament til at komme videre fra. Men så er vi også ude ovre en eNPS-undersøgelse.
Måske får du ikke et entydigt billede ud af undersøgelsen, men oftest vil der tegne sig nogle mønstre og gentagelser, du kan reagere på – om så det handler om arbejdsklima, løn eller ledelse. Læs også om Net Promoter 3.0 systemet her.
Fordele og ulemper ved eNPS
Vi sætter stor pris eNPS-målinger i Loyalty Group, og vi mener, at det er en god og oplagt metode til at tage temperaturen på din medarbejderloyalitet. Men vi mener også, at du bør supplere dine eNPS-undersøgelser, hvis du vil helt mål med dine medarbejdere. Der er nemlig mange fordele og ulemper ved metoden, som du med fordel kan overveje, inden du går i gang.
Fordele ved eNPS
- Nem at forstå og kommunikere
- Undersøgelsen er let at gennemføre
- Kan indikere potentielle personaleproblemer i horisonten
- Sætter medarbejderne trivsel og loyalitet på dagsordenen
- Nem at benchmarke ud fra
- Kan bruges til employer branding
Ulemper ved eNPS
- Fortæller ikke eksplicit, hvor du skal sætte ind
- Forholder sig ikke til gruppen af passives, som naturligvis også er væsentlige
- Tager ikke højde for forskellige brancher
Vi står klar til at hjælpe dig videre
Tag fat på os, hvis du har set lyset i medarbejderloyalitet – og vil i gang med det store arbejde med at sikre den.
Medarbejderloyalitet
Forskellen på en gennemsnitlig og en loyal medarbejder er stor, og det er... Læs mere her.
Medarbejdertilfredshed
Medarbejdertilfredshed betyder alt for både kollegaer, kunder og bundlinjen - men... Læs mere her.
Nyhedsbrev
Få mere ud af dit arbejde med kundeloyalitet
Tilmeld dig LoyaltyNews, og få inspiration og anbefalinger direkte i din indbakke. Du kan se frem til at modtage vores nyhedsbreve med ekspertråd, aktuel research og konkrete cases cirka seks gange om året.
Rigtig god fornøjelse.