Forside 9 Brancheanalyser 9 AutoIndex™

AutoIndex™

Fokus på skandinaviske bilejeres oplevelser og loyalitet

Fokus på skandinaviske bilejeres loyalitet

AutoIndex™ er den største og mest omfattende af Loyalty Groups BrancheIndex-undersøgelser med 47.288 skandinaviske besvarelser i 2024.

 Undersøgelsen afdækker private bilejeres oplevelse af og tilfredshed med deres bil, forhandler, værksted samt loyalitet overfor bilmærket.

De skandinaviske bilimportører af undersøgelsens 28 forskellige bilmærker anvender AutoIndex™ som et værktøj til at følge udviklingen i kundernes oplevelser og vurdere, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne på markedet.

 I målgruppen for AutoIndex undersøgelsens officielle resultater – private bilejere med 0-4 år gamle biler – er der anvendt i alt 17.442 af undersøgelsens besvarelser. De resterende besvarelser fra undersøgelsen anvendes i specialrapporter til branchen samt til forskning.

AutoIndex™ 2024 resultater – Danmark

BMW vinder AutoIndex™ 2024 i Danmark, mens Toyota indtager dette års andenplads. Mercedes-Benz tager den sidste podieplads i Danmark. Resultaterne er udregnet på basis på 8.514 danske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2024 resultater – Norge

Lexus vinder, for 13. år i træk, AutoIndex™ 2024 i Norge, men i år noget mere snævert end de tidligere års ekstraordinære afstand ned til nummer to. Toyota bibeholder deres andenplads fra 2021, 2022 og 2023, på tredjepladsen følger BMW.

Resultaterne er udregnet på basis af 4.537 norske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2024 resultater – Sverige

Mercedes-Benz vinder for første gang AutoIndex™ 2024 i Sverige, mens Honda igen i år indtager andenpladsen.
Subaru indtager trediepladsen.
Resultaterne er udregnet på basis af 4.391 svenske bilejeres oplevelser og holdninger.

Om AutoIndex™

AutoIndex™ undersøgelsen består af over 200 spørgsmål, hvor de private bilejere skal forholde sig til sit bilejerskab ud fra fire områder. Bilen i sig selv (produktet), den overordnet Loyalitet overfor bilmærket, forhandleren (købsoplevelsen) og værkstedet (servicering af bilen).

Totalresultat og resultater fra de fire kategorier i AutoIndex™

Klik på hver kategori, for at se resultaterne fra Danmark, Norge og Sverige.

Totalresultat
Danmark (2024) Norge (2024) Sverige (2024)
1. BMW 1. Lexus 1. Mercedes-Benz
2. Toyota 2. Toyota 2. Honda
3. Mercedes-Benz 3. BMW 3. Subaru

(Totalresultat)

Bil og køreegenskaber
Danmark (2024) Norge (2024) Sverige (2024)
1. BMW 1. BMW Annonceres senere
2. Mercedes-Benz 2. Lexus Annonceres senere
3. Volvo 3. Volvo Annonceres senere

(Bil og køreegenskaber)

Loyalitet overfor bilmærket
Danmark (2024) Norge (2024) Sverige (2024)
1. BMW 1. BMW Annonceres senere
2. Toyota 2. Lexus Annonceres senere
3. Mercedes-Benz 3. Toyota Annonceres senere

(Bil og køreegenskaber)

Oplevelser ved køb af bil
Danmark (2024) Norge (2024) Sverige (2024)
1. Toyota 1. Lexus Annonceres senere
2. Mercedes-Benz 2. Toyota Annonceres senere
3. Suzuki 3. Suzuki Annonceres senere

(Oplevelser ved køb af bil)

Service af bil på værksted
Danmark (2024) Norge (2024) Sverige (2024)
1. Toyota 1. Lexus Annonceres senere
2. Suzuki 2. Toyota Annonceres senere
3. BMW 3. Volvo Annonceres senere

(Service af bil på værksted)

AutoIndex

AutoIndex™ i pressen

Resultaterne fra AutoIndex™ møder hvert år stor interesse fra både bilbranchen og pressen og er blevet omtalt i både danske, norske og svenske medier.

For os er det afgørende vigtigt, at vi forstår årsagerne til både tilfredshed og utilfredshed hos kunderne – vi vil ikke nøjes med et tal i form af en NPS score – vi vil vide hvad der ligger bag scoren, så vi kan agere og fastholde eller ændre adfærd, når det er påkrævet. Loyalty Group hjælper os yderligere med at udpege og prioritere indsatsområder, som den enkelte forhandler skal arbejde med, ligesom Loyalty Group løbende faciliterer workshops med inspiration samt status og fremdrift i kundeorienteringen.”

– Jan Askholm, Adm. direktør, BMW Danmark (2023)

Hos Lexus ser vi stor værdi i det detaljerede markedsoverblik, som AutoIndex giver os.
Både undersøgelsens resultater og Loyalty Group konsulenternes faglige kompetence er højt værdsat af både os og vores forhandlere.
Resultater og den medfølgende rådgivning bliver brugt i både strategiudvikling, markedsføring og forhandlerudvikling.”

– Jan Christian Holm, Merkesjef, Lexus Norge (2022)

For Toyota Danmark udgør Loyalty Groups årlige AutoIndex resultater nok det vigtigste supplement til kundetilfredshedsanalyser og VoC.”

– Ralf K. Jensen, Senior Specialist, Toyota Danmark A/S (2021)

Produktbeskrivelse

AutoIndex™

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af AutoIndex™, udfyld formularen, og modtag et link til dokumentet i din indbakke.

AutoIndex produktbeskrivelse