Forside 9 Brancheanalyser 9 BrancheIndex™ 9 BrancheIndex™ Forsikring

BrancheIndex™ Forsikring

Forsikringsselskaber taber på kundeloyalitet
Forsikringsselskabsanalyse 2023

BrancheIndex™ Forsikring 2023 resultat

2780 privatkunder har tilkendegivet deres loyalitets- og tilfredshedsforhold over for deres forsikringsselskab i dette års undersøgelse. Blandt de 11 undersøgte forsikringsselskaber, tager Lærerstandens Brandforsikring endnu en gang førstepladsen.

BrancheIndex Forsikring 2023

Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer). Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre selskaber, som ikke er medtaget i denne grafik.
Tallene i firkanterne til højre, er ændringen i indekspoint, i de seneste to BrancheIndex™ Forsikring målinger.

Tvivl skaber faldende loyalitet

I ly af oktobers store stormflod taler forsikringskunderne deres tydelige sprog, hvor alle bliver lidt i tvivl om deres dækning, så branchen falder derfor som helhed med et fald i loyaliteten fra 76 til 72.

Men på trods af fald i scoren og tvivl om forsikringer har Lærerstandens Brandforsikring endnu en gang cementeret sin plads øverst på podiet – for 12. år i træk. På intet tidspunkt har der i BrancheIndex Forsikring-undersøgelsen figureret et andet forsikringsselskab på førstepladsen.

IDA Forsikring placerer sig endnu en gang som næstbedst, mens GF-Forsikring er det eneste selskab med fremgang i årets undersøgelse de indtager tredjepladsen.

Mindre forsikringsselskaber oplever højere loyalitet fra deres kunder, da de ofte er mere fleksible, proaktive og målrettede i deres tilgang til kundetilpasning. De har tendens til at have en mere tydelig branding overfor deres kunder, og er hurtigere til at anvende nye teknologier. ALKA er, igen i 2023, det selskab hvor kunderne opfatter dem som værende bedst til digitalisering og selvbetjening via internettet. Digitalisering og selvbetjening bør stadig være et fokusområde for de større forsikringsselskaber”, siger Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group

Vil du gå i dybden med resultaterne?

Du kan købe en fuld BrancheIndex Forsikring rapport (+ 50 slides) inklusiv konkurrentresultater. Du kan bestille den fulde rapport her.

Danske NPS resultater i 10 brancher

På baggrund af alle de årlige BrancheIndex undersøgelser, produceres en årlig ”NPS Benchmark” rapport.
Den kan du indtil videre hente gratis her.

Bag om BrancheIndex™ Forsikring

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Forsikring for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres forsikringsselskab.

Undersøgelsen giver de danske forsikringsselskaber en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.

Forsikringsselskaberne vurderes på en række centrale områder:
 

  • Produktkvalitet
  • Servicekvalitet
  • Værdi for pengene
  • Image
  • Samfundsansvar
  • Klagehåndtering
  • NPS®
  • Loyalitetsindex

BrancheIndex™ Forsikring i pressen

BrancheIndex™ Forsikring møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

BrancheIndex Forsikring

Vi er meget glade og også stolte, når vi endnu engang vinder en pris for medlemsloyalitet. Det viser os, at vores daglige arbejde med at skabe mest mulig værdi for medlemmerne bærer frugt. Men det er også vigtigt at huske, at uden vores medlemmer var det ikke sket. Når de endnu engang udtrykker, at de har tillid til os og gerne vil anbefale os til andre, forpligter det. Og det er en stor motivationsfaktor for at fortsætte det gode arbejde,

Steen Holse Andersen, COO, LB Forsikring (2023)

Produktbeskrivelse

BrancheIndex™

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld formularen, og modtag et link til dokumentet i din indbakke.