Arctic Umiaq Line
– Midlet er solide kundeindsigter
Situation
Arctic Umiaq Line A/S (AUL) er et grønlandsk rederi, der driver passagertransport på Grønlands vestkyst. Efter at have opereret med underskudsgaranti fra Hjemmestyret, skulle AUL som noget nyt operere på fuldt ud ordinære markeds- og konkurrencevilkår. Det krævede et solidt vidensgrundlag som basis for fremtidige beslutninger om strategi, nyinvesteringer og optimering af den daglige drift. Den erklærede målsætning for samarbejdet med Loyalty Group var en stigning i den årlige omsætning per passager på hele 20 procent.
Løsning
AUL besluttede, i dialog med Loyalty Group, at mersalgspotentialet ombord på skibet M/S Sarfaq Ittuk skulle afdækkes. Derfor gennemførte vi henholdsvis en kvalitativ undersøgelse i form af et tredages feltstudie og en kvantitativ undersøgelse af passagerernes overordnede tilfredshed med de eksisterende forhold og tilbud ombord.
Formålet var at afdække de kontaktpunkter, der var med til at skabe kundeoplevelsen ombord – og at vurdere, om AUL udnyttede mulighederne for kryds- og mersalg.
Resultat
Feltstudiet viste generelt, at AUL allerede havde iværksat en række gode initiativer for at skabe en god oplevelse ombord. Iagttagelserne blev også understøttet af den efterfølgende kundeundersøgelse, der viste, at kunderne var meget tilfredse ved at rejse med AUL.
Kundestudiet viste imidlertid også, at der lå et stort uudnyttet potentiale i at skabe en mere salgs- og marketingorienteret kultur ombord på skibet, hvor alle besætningsmedlemmer aktivt understøtter og fordrer mersalget ombord. Loyalty Group udarbejdede en omfattende rapport med klare anbefalinger og arrangerede en salgsworkshop med alle ledende besætningsmedlemmer.