Kundeoplevelse
Kundeoplevelse. Customer experience. CX. Kært barn har mange navne, og kundeoplevelsen er i høj grad blevet en elsket yngling blandt virksomheder i de senere år.
Gang på gang er det nemlig blevet bevist, at gode kundeoplevelser giver langvarige plusser på bundlinjen.
CX er efterhånden en anerkendt og ombejlet faglighed, som finder vej til virksomheder i snart sagt alle brancher.
Dine kunder er nemlig efterhånden ved at være vant med gode kundeoplevelser, og hvor et fokus på CX kan give dig et forspring i forhold til konkurrenterne, kan det koste dig meget dyrt at ignorere forventningerne til gode kundeoplevelser.
De største, etablerede brands arbejder typisk meget fokuseret med CX, og ofte er kundeoplevelserne en genvej ind i markedet for disruptorer. En virksomhed som Uber formåede i sin tid at løfte oplevelsen som taxakunde markant, hvor især appens funktioner og overskuelighed gik rent hjem hos kunderne. Belønningen for den gode CX blev enorme markedsandele.
I hvert fald i de lande, hvor den etablerede taxabranche ikke fik en udstrakt arm af lovgiverne. Siden har taxabranchen i Danmark måttet matche kravene om bedre kundeoplevelser, og i dag ser du typisk, at alle de store selskaber har egne apps med mange af de samme funktioner. Kunderne forventer det simpelthen nu – trolden er ude af æsken.
Forventninger er i det hele taget et kernebegreb i CX. At overgå sine kunders forventninger er meget ofte et eksplicit punkt i de mere ambitiøse virksomheders strategier. At overhovedet møde sine kunders forventninger er også blevet vanskeligere med tiden, for krav og forventninger tordner i vejret i takt med, at de dygtigste virksomheder viser vejen frem.
Faktisk er forventninger også grænseoverskridende, når det kommer til CX. I hvert fald brancheoverskridende, og du skal ikke nødvendigvis leve op til dine konkurrenter, når det kommer til kundeoplevelser – du skal leve op til de bedste derude. Den lektie har mange virksomheder måttet lære, efter at Amazon og Apple for alvor begyndte at udstikke kursen for kundeoplevelser.
I Loyalty Group har vi årtiers erfaring med kundeloyalitet, og her er gode kundeoplevelser typisk en hovedingrediens. Vi står klar til at hjælpe dig videre i arbejdet med at indsamle viden, analysere resultater og udvikle tiltag, når det kommer til de kundeoplevelser, din virksomhed tilbyder.
Kontakt os for en uforpligtende snak om dine muligheder.
Hvad er kundeoplevelsen?
Kundeoplevelsen dækker over den samlede oplevelse, dine kunder har med dig, når de handler med din virksomhed. Kundeoplevelsen dækker over alle berøringspunkter – fra betjening og butikkens tilstand, eller hjemmesidens opbygning, til eventuelle opfølgninger efter salget.
Ja – alt det, der udgør den oplevelse, du får som kunde.
Hvorfor er kundeoplevelsen vigtig?
En god kundeoplevelse er en forudsætning for at kunne skabe gode kunderelationer og loyale kunder. Leverer du ikke en god kundeoplevelse, får du svært ved at lokke kunder tilbage i butikken – medmindre du er eneforhandler eller er villig til at være markant billigere end dine konkurrenter.
Får du til gengæld skabt loyale og tilbagevendende kunder, får du typisk også:
- Større omsætning per kunde
- Kunder, der ikke fokuserer benhårdt på pris
- Kunder, der anbefaler dig til andre
- Kunder, der handler med dig i langt længere tid
- Kunder, der er billigere i drift
I forlængelse heraf er dårlige kundeoplevelser lodret giftige for virksomheder og deres brand. En dårlig kundeoplevelse koster for det meste relationen med det samme, og er den tilpas dårlig, skal din skuffede kunde nok fortælle hele verdenen om det. Ansigt til ansigt såvel som online.
Hvad er forskellen på kundeoplevelse og kundeservice?
Før i tiden talte man mere om god kundeservice end om kundeoplevelser, men i dag er kundeservicen kun en – om end vigtig – del af den samlede kundeoplevelse.
God kundeservice kan være en vidende, flink og fleksibel medarbejder, som giver kunden en fantastisk oplevelse. Kundeoplevelser har meget, meget mere med i indregningen. Eksempelvis butikkens stand, forsendelsestid og et tjekket tiltag til at gøre købet mere mindeværdigt.
Kundeservice er altså kun et del-element i den samlede pakke – kundeoplevelsen.
Hvordan sikrer man gode kundeoplevelser?
Der findes ikke en skabelon til gode kundeoplevelser, for der er stor forskel på såvel kunder som brancher. Der er dog nogle fællesnævnere og eviggyldige sandheder, og hvis vi skal starte med dem, kunne de være:
- Vær ambitiøs. Kundeoplevelser, hvor alt går som forventet, er middelmådige – eller i hvert ikke mindeværdige og nok til at skabe varige kundeforhold. Forventningerne skal overgås, hvis CX skal være et konkurrenceparameter.
- Går du efter at opbygge personlige relationer, skal du være oprigtig. Kunderne gennemskuer hurtigt det andet. I forlængelse heraf:
- Vær autentisk og tro mod dit brand. Er du et revisionshus, er det begrænset, hvor frisk og jovial i tonen du kan blive for at nærme dig kunderne.
Skal vi blive en anelse mere konkrete, anbefaler vi, at du:
- Overvejer og planlægger din indsats nøje. Tænk over, hvilken oplevelse dine kunder gerne skulle sidde tilbage med på den anden side – og find den oplagte vej dertil. Du kan læse om user journey på denne side.
- Klæder dine medarbejdere på – og sætter dem fri. Autentiske kundeoplevelser rimer ikke på drejebøger, og hvis du klart viser dine medarbejdere visionen for, hvordan en god oplevelse ser ud i din virksomhed, skal de nok få den over målstregen.
- Lytter til dine kunder – og måler på feedbacken. Find ud af, hvad dine kunder forventer af dig, og mål systematisk på, om du lever op til forventningerne. Der er mange forskellige målemetoder til at tune dig ind på kundens stemme.
Hvordan måler jeg kundeoplevelsen?
Der findes ikke én enkelt målemetode, som giver dig det fulde billede af kundeoplevelsen. På samme måde som, at kundeoplevelsen bliver skabt af summen af en masse tiltag, er vurderingen af kundeoplevelsen summen af en masse feedback.
Det kunne eksempelvis være:
- En simpel måling, som indikerer kundeloyalitet.
- Customer Lifetime Value, CLV eller kundelivstidsværdi. Hvad din kunde er værd i kroner og ører kan være med til at indikere, hvordan du klarer kundeoplevelserne.
- Kundetilfredshedsundersøgelser – såsom CSAT. Gode kundeoplevelser sætter sig i kundetilfredsheden.
- Customer Effort Score (CES). En enkel metode til at måle den oplevede kompleksitet i interaktionen med din virksomhed.
- Churn rate, eller kundefrafaldsraten, er en stærk indikator.
- Abandoned carts og afbrudte handler.
- Feedback fra kundeservice og frontpersonale.
Man skal være forsigtig med at konkludere noget ud fra et enkelt parameter eller to, men med et mere samlet billede kan du få en tydelig diagnose i forhold til dine kundeoplevelser.
Brandløfter, value propositions og kundeløfter
En stor del af det her univers med kundeoplevelser og -tilfredshed handler om forventninger. De forventninger, dine kunder får til dig via dit brandløfte, dit værdiudsagn (eller value proposition) og dine eventuelle kundeløfter.
Dit brandløfte er meget overordnet og handler i bund og grund om, hvad du gør – og for hvem. Det kunne være ”Danmarks bedste billeasing.”
Værdiudsagnet er et trin længere nede ad stigen og fortæller om, hvilke problemer, du løser for dine kunder. Eksempelvis ”Vi gør det let at lease bil.”
Kundeløftet er på det helt konkrete plan – eksempelvis:
- Vi leverer bilen på din adresse
- Vi har udstyret bilen med helårsdæk
- Vi har et forsikringstilbud klar, du bare skal acceptere
Kundeløftet er, qua sin konkrethed, ekstremt vigtig at levere på. Der er opsat nogle meget reelle forventninger, som du ikke må skuffe med.
Klar til at arbejde seriøst med kundeoplevelser?
Vi sidder klar til en uforpligtende snak om dine muligheder.
Kundeanalyser
Vi har mere end 30 års erfaring med at rådgive på baggrund af grundige... Læs mere her.
Kundeloyalitet
Loyale kunder kan tydeligt måles på top- og bundlinje, og investerer du i... Læs mere her.
Net Promoter Score
Tag temperaturen på din kundeloyalitet med en NPS-måling. Metoden er simpel og... Læs mere her.
Customer Journey Mapping
Få et overblik over kunderejsen, som dine kunder oplever den, og skab optimale... Læs mere her.
Nyhedsbrev
Få mere ud af dit arbejde med kundeloyalitet
Tilmeld dig LoyaltyNews, og få inspiration og anbefalinger direkte i din indbakke. Du kan se frem til at modtage vores nyhedsbreve med ekspertråd, aktuel research og konkrete cases cirka seks gange om året.
Rigtig god fornøjelse.