Forside 9 Kundeloyalitet 9 Kundeanalyser 9 Relationelle kundeanalyser

Relationelle kundeanalyser

I kundeorienteringsbranchen skelner vi mellem relationelle kundeanalyser og hændelsesbaserede ditto

Førstnævnte måler på relationerne, det vil sige loyaliteten eller kundeforholdet, mens de sidstnævnte måler på konkrete hændelser. Det kan være et salg eller behandlingen af en sag i kundeservice.

Begge dele måler vi med udgangspunkt i NPS-undersøgelser.  Den relationelle del med en rNPS og den hændelses-, eller transaktionsbaserede, med en tNPS. Der er mange ligheder mellem undersøgelserne, men der er også klare forskelle.

rNPS til de faste kunder

Den relationelle kundeanalyse afdækker tilfredsheden med din virksomhed som helhed, og her får du altså et billede malet med den brede pensel. rNPS er bedst til de langvarige kunderelationer, såsom løbende abonnementer og SaaS, hvor en tNPS typisk er mere egnet til et enkeltstående onlinesalg af gummimåtter, parfume eller sutsko. Begge dele er dog oplagt at tage i brug for mange virksomheder.

Da det er relationen, du vil måle på, er timingen for undersøgelsen vigtig. Spørgsmålene skal ikke falde i forbindelse med en handling, for så kommer vi for tæt på en tNPS, og de skal heller ikke falde i det øjeblik, blækket på kontrakten er tørt. Så kender kunderne dig ikke godt nok endnu.

Derfor er gode rNPS-undersøgelser typisk planlagt, og de kommer periodisk – måske opsat i en form for flow, som gør det nemt for dig.

I Loyalty Group er både rNPS- og tNPS-undersøgelser oftest en del af en bredere indsats, for i vores optik bliver resultaterne først for alvor interessante, når de bliver suppleret med anden viden. Årsagerne til svarene gemmer som regel på langt mere værdifuld viden end bare svarene i sig selv.

Brug os, når du vil have styr på relationen

Vi har årtiers erfaring i kundeanalyser, og vi rådgiver dig gerne loyalt i forhold til de løsninger, vi mener, der løser dine udfordringer bedst.

Kontakt os for en uforpligtende samtale om dine muligheder.

Kundeanalyser

Vi har mere end 30 års erfaring med at rådgive på baggrund af grundige... Læs mere her.

Kundeloyalitet

Loyale kunder kan tydeligt måles på top- og bundlinje, og investerer du i... Læs mere her.

Net Promoter Score

Tag temperaturen på din kundeloyalitet med en NPS-måling. Metoden er simpel og... Læs mere her.

Customer Journey Mapping

Få et overblik over kunderejsen, som dine kunder oplever den, og skab optimale... Læs mere her.