Medarbejderloyalitet
Dine medarbejdere er dit ansigt udadtil, og det er loyale medarbejdere, der leverer den gode kundeoplevelse – som i sidste ende giver loyale kunder. Det kræver en indsats at sikre loyale medarbejdere – men den betaler sig hurtigt hjem.
Medarbejderloyalitet har aldrig været et vigtigere emne. I en post-corona-verden, hvor mange branchers kamp for kvalificerede hænder nærmer sig en overlevelseskamp, bliver det mere og mere tydeligt, at noget er forandret i relationen mellem virksomheder og deres ansatte. Status quo eksisterer ikke længere, og virksomheder er nødt til at blive meget mere bevidste om deres vigtigste ressource; deres medarbejdere.
Især de yngre generationer har nogle helt andre krav og forventninger til deres arbejdsplads – og her kræver medarbejderloyalitet en målrettet indsats. Lykkes det dig at få loyale medarbejdere, kan du dog forvente at kunne se det på både top- og bundlinje, og for mere end 20 år siden fastslog forskningen en sammenhæng mellem god medarbejdertilfredshed og høj aktiekurs. Den holder endnu.
Medarbejderloyalitet betaler sig
Der er flere gode grunde til, at din virksomhed performer langt bedre med loyale medarbejdere. For det første leverer en loyal medarbejder en langt bedre indsats – målt på produktivitet, kundeservice, fravær og stort set samtlige af de andre parametre, du kan måle på.
En loyal medarbejder, der har været i din fold i årevis, er effektiv. Han eller hun kender sine opgaver, og vedkommende går gerne den ekstra mil for dine kunder. Du kan også forvente færre fejl fra en loyal medarbejder, og vedkommende er typisk en kulturbærer, der rodfæster din virksomheds værdier ned i organisationen.
Det er også dyrt at ansætte nye medarbejdere, og afhængigt af jobtype og kompleksitet skal du regne med, at det typisk koster 2-6 måneders løn at ansætte en ny medarbejder. Har du mange nyansættelser, bliver det endda klart dyrere at få nye medarbejdere ombord. Omkostningerne ved en ny medarbejder dækker typisk over oplæring, kollegaernes tid og rekrutteringsomkostninger, og som regel ligger mere end 75 procent af omkostningerne efter rekrutteringen.
Jo højere churn rate på dine medarbejdere, du har, desto sværere får du ved at opbygge og bevare medarbejderloyalitet i organisationen, og ikke bare på grund af dem, der forlader dig. Mange nyansættelser giver forståeligt nok en uro blandt de andre ansatte – især når baggrunden for dem ikke er entydig vækst.
En konstant bevidsthed om grønnere græs
Der er mange forklaringer på den tendens, vi ser for tiden, hvor virksomheder har svært ved at tiltrække og fastholde medarbejdere. Dels har vi Covid-19 som den store katalysator for forandring – en milepæl i arbejdslivet, hvor vi fremover skelner mellem før og efter corona nedlukningerne.
Her har vi set talrige eksempler på, at folk lægger tilværelser om og siger stillinger op. Tendensen blev kaldt The Great Resignation, og den efterfølgende trend, Quiet Quitting, går ud på kun at levere det absolutte minimum, der forlanges ifølge din kontrakt. Det manglende engagement kan blive fatalt for både virksomheden, sammenholdet og faktisk også den ansattes arbejdsglæde.
Flere og flere rammes af stress med ret alvorlige følger, og i det hele taget er der kommet et stort fokus på et arbejdsliv i balance. I Danmark er vi heldigvis foran på området allerede, men det er nok ved at være en saga blot at brænde ud i et job, der ikke giver andet retur end en lønseddel. Der skal mere til.
En anden del af forklaringen på de mange opsigelser er, at dine medarbejdere konstant ser jobtilbud på deres sociale medier, ligesom recruitere er blevet markant mere ivrige, end vi før har set det. Dine medarbejdere bliver eksponeret for grønt græs allevegne, og er de ikke loyale, lader de sig forståeligt nok friste. Særligt hvis din plæne virker vissen.
Endelig er der sket meget med vores arbejdsliv i de senere år. Projektansættelser er blevet mere udbredte, og årtier på samme arbejdsplads sender ikke længere det entydigt positive signal, det engang gjorde. I dag vil nogen måske være mere tilbøjelige til at se det som stilstand eller et tegn på inkompetence, hvis en medarbejder bliver hængende i samme stilling i årtier.
Selvom din virksomhed er i en branche med mange korte- og projektansættelser, kan det stadig svare sig at gøre denne type medarbejdere loyale.
Loyale og glade medarbejdere
Mens det måske giver sig selv, hvad kriterierne for en glad medarbejder er, kan det være sværere med en loyal – som i sagens natur også er glad. En loyal medarbejder er dedikeret til at få virksomheden til at lykkes med sine mål – og omvendt mener en loyal medarbejder, at det er i hans eller hendes egen bedste interesse at være ansat i virksomheden.
Vi skelner også mellem to typer af loyalitet – en følelsesmæssig og en teknisk. En følelsesmæssigt loyal medarbejder bliver hos dig, fordi vedkommende er investeret i fællesskabet og den rejse, virksomheden er på. En teknisk loyal medarbejder er i højere grad hos dig af frygt for ikke at kunne få andet arbejde på samme vilkår. Af de to er det vist oplagt, hvilken er at foretrække.
Hvor loyale er dine medarbejdere i dag?
Hvis du vil arbejde med medarbejderloyalitet, er første skridt at afdække, hvor loyale dine medarbejdere er i dag. Det kan vi naturligvis hjælpe dig med.
Med mere end 30 års erfaring med loyalitetsarbejde betyder det, at vi også kan mere end det. Kontakt os, hvis du vil:
- bevise den forretningsøkonomiske værdi af loyale kunder
- opstille relevante styringsmål i arbejdet med kundeloyalitet
- definere de vigtigste processer for den gode kundeoplevelse
- motivere og træne medarbejderne i bedre kundehåndtering
Vi ser frem til at gøre en forskel for hele din virksomhed.
Relevante artikler
Employee Net Promoter Score
Medarbejderloyalitet har stor betydning for din bundlinje - og eNPS er et glimrende... Læs mere her.
Medarbejdertilfredshed
Medarbejdertilfredshed betyder alt for både kollegaer, kunder og bundlinjen - men... Læs mere her.