Drop spareøvelsen – fokuser på optimering!
Inflation, krise, nedskæringer og sparetider
Ord der kan få de fleste virksomhedsledere til at udføre paniklignende reflekshandlinger
Udfordringerne er aktuelle nu, det er ikke første gang, men det er bestemt heller ikke sidste gang!
Flere og flere virksomheder er under pres grundet øgede omkostninger, og faldende indtjening. Renteniveauet er steget hvilket begrænser virksomheder i at låne penge til nyinvesteringer. Ikke-essentielle initiativer smides i skuffen, og der spares på alle budgetter.
Hvis virksomhederne ikke er i stand til at øge deres priser – eller intensivere eksisterende indsatser, i takt med de stigende omkostninger, kan det føre til lavere indtjening eller endda tab.
Men er prisstigninger, og jagten på nye kunder, den bedste vej ud af krisen?
CX-arbejdet er mere end nogensinde før ”need to have”!
Faktum er, at samtlige kundeorienterede analyser, siden ”konceptet” CX så dagens lys, har påvist at CX-arbejdet ikke blot kan sikre virksomheder en øget omsætning på eksisterende kunder, det er også muligt, som minimum, at bibeholde eksisterende omsætning på eksisterende kunder til en lavere omkostning.
Derfor bør virksomhederne ikke spare på CX-arbejdet i disse krisetider, men i stedet intensivere det for at opnå en større effekt.
”Du kan ikke spare dig til succes – du kan kun spare dig fra fiasko!”
Bevis værdien, ellers bliver indsatsen sparet væk
Netop nu er det afgørende at kunne dokumentere værdien af en given indsats, ellers er der stor risiko for at den bliver sparet væk. Det er vigtigt at have konkrete data og resultater, der viser den positive effekt af indsatsen, for at kunne argumentere for dens relevans, og forsvare det mod eventuelle besparelser.
Desværre har mange CX-managere svært ved at bevise den økonomiske værdi af deres kundeorienterede arbejde, hvilket kan gøre det vanskeligt at overbevise ledelsen om at fortsætte eller måske endda intensivere indsatsen.
Derfor er det vigtigt at kunne dokumentere den positive effekt, som loyale kunder har på virksomhedens bundlinje, for at kunne argumentere for at det er en værdifuld indsats.
Det er vigtigere end nogensinde før at kunne vise det økonomiske potentiale i at arbejde med kundeloyalitet for at sikre at det fortsat vil blive prioriteret.
Eksemplet: Når 1% bliver til 10 millioner
Vi giver i artiklen: ”Har du sikret kundeloyalitet på budgettet?”, et forenklet eksempel på en beregning af et projekt om øget kundeorientering, målet er at reducere en virksomheds kundeafgang fra 10% til 9% på et år.
Korrekt indsigt bidrager til en mere målrettet strategi
Med den rette indsigt er det muligt at identificere de ydelser/services som er de vigtigste for kunderne – men endnu mere væsentligt ift. besparelser, hvad der ikke er vigtigt for dem. Der er et stort potentiale for at din virksomhed kan spare unødvendige (i kundernes øjne) arbejdsgange væk.
MEN, det er ikke fyldestgørende at spørge kunderne direkte: ”Hvad kunne du godt tænke dig?”, eller: ”Hvad bryder du dig ikke om?”. Det er nødvendigt at gennemføre en tilbundsgående kundeanalyse, der matematisk kan identificere hvilke elementer i kundekontakten, som er afgørende vigtige for en stærk loyalitet – og hvilke som ikke er. Og så efterfølgende sikre at den fastlagte strategi rent faktisk eksekveres på tværs af hele virksomheden.
Spar de rigtige steder – profitér både nu og senere!
Din virksomheds, forhåbentlig, eksisterende indsats med CX-arbejdet vil på den korte bane sikre både økonomiske og tidsmæssige besparelser, samt mere loyale kunder – hvilket i længden vil sikre en positiv ROI.
Når det ikke længere er sparetider, og der igen kan skrues op for investeringerne, kan indsatsen være grundlag for en øget omsætning.
CX-arbejdet har samme relevans, uanset om målet er at skabe øget omsætning, eller være grundlag for besparelser.
Next step – kontakt os!
Er du klar på at skabe effektiviseringer og besparelser – samt grundlaget for fremtidig øget omsætning? Så kontakt os endelig.
Har du brug for yderligere argumenter? Så er du velkommen til at hente vores white paper “Show Me the Money” – det eneste du skal investere, er en tilmelding til vores nyhedsbrev.