Forside 9 Kundeloyalitet 9 Strategi

Strategi

Sæt kursen med en skarp kundestrategi
– så går resten af arbejdet langt lettere.

kundeloyalitet-strategi

Et seriøst arbejde med kundeorientering har et strategisk afsæt, og en strategi for kunder og kundeloyalitet bør altid have et solidt fundament af viden at stå på. I Loyalty Group har vi i årtier arbejdet med at sikre både solide datagrundlag såvel som at sætte en seriøs kurs mod kundernes gunst.

Lykkes det dig at komme i mål med kundeloyalitet, kan det i dén grad ses på top- og bundlinjen – såvel som medarbejdertilfredsheden.

Vejen hertil er dog langt fra ligetil, og mange virksomheder kommer til at skulle vende en hel del på hovedet i forbindelse med en solid kundestrategi.

For det første må og skal en kundestrategi tage udgangspunkt i – ja, kunden. Det er kundens ønsker og behov, der skal tilgodeses, og din virksomheds øvrige dagsordener og ikke mindst organisatoriske indretning må vige.

Der er det også en meget vigtig pointe i forhold til kundestrategier, at de skal helt til tops – forstået på flere måder. Dels bør din kundestrategi ideelt ligge som den overordnede strategi, og dels bør den være forankret hos den absolutte topledelse. Vores erfaring siger entydigt, at det er her, de bedste resultater opstår.

Kunderne kommer først

I mange virksomheder ligger kunder som et delelement i andre strategier. Som et afsnit i marketingstrategien eller som en bisætning i den forkromede forretningsstrategi. Den tilgang vender vi på hovedet i Loyalty Group. Kunderne kommer med pengene, og derfor bør de komme først.

Det kan virke som mundhuggeri, men der er virkelig stor forskel på, at marketingstrategien er underordnet kundestrategien i forhold til det omvendte. Ved at underlægge salg- og marketingstrategier kundestrategien, sikrer du, at I altid holder kursen mod kundernes gunst – det allermest væsentlige. At indsatserne i salg og marketing understøtter gode kunderelationer.

En seriøs strategi for kundeloyalitet kommer oppefra – og den er gerne forankret hos CEO’en selv. Det er nemlig vigtigt, at kundestrategien er synlig – og at der er betydelig vægt bag. Kundestrategier kommer ofte til at have en vigtig funktion i forhold til at udfordre organisationens siloer.

Indretningen med siloer er for det meste gift for kunderelationerne, for de kommer i vejen for den sømløse kundeoplevelse. Dine kunder, der bliver mødt af en ikke mit bord-attitude, er bedøvende ligeglade med, hvordan du har indrettet din virksomhed, og hvilken afdeling de taler med. De vil bare have indfriet deres forventninger – og det forstår vi sådan set godt.

Vi har lang erfaring med at sikre datagrundlag, udforme strategier, udfordre organisatoriske indretninger og ikke mindst følge op på indsatser.

Brug os, når du er klar til at lægge en seriøs kundestrategi.

Hvad er en kundestrategi?

En kundestrategi omhandler kort og godt den værdi og de oplevelser, dine kunder skal have, når de handler med dig i den kommende tid.

Det er naturligvis en kraftig forsimpling, og en strategi indeholder typisk:

  • Mål – ovennævnte værdier og oplevelser
  • Prioritering – hvad er vigtigst for at nå målet
  • Handlingsplan og rollefordeling – hvem gør hvad og hvornår
  • Kundeløfter – strategien skal gerne munde ud i konkrete løfter, gerne kommunikeret mere eller mindre eksplicit til kunderne

Hvad dine mål, prioriteter og de andre punkter skal indeholde helt specifikt, det afhænger af din virksomhed og dine ambitioner. Vi hjælper gerne med at få ønsker og virkelighed til at gå op i en højere enhed.

Gode råd til din kundestrategi

Ikke to kundestrategier er ens, men der er alligevel nogle almengyldige råd, som passer til langt størstedelen af de kundestrategier, vi har hjulpet til verden.

De er:

  • Indsaml de rette data. Din strategi bør tage afsæt i et solidt fundament af viden, og inden du overhovedet går i gang, bør du foretage grundige undersøgelser. Foretag en nulpunktsmåling, så du ved, hvordan din kunderelation ser ud netop nu – og hvordan den forhåbentlig forbedrer sig i takt med implementeringen af din strategi. Undersøgelser og kvalitative kundeinterviews er også en god måde til at kortlægge dine kunders ønsker.

 

  • Afsæt de rette ressourcer. Det er ikke omkostningsfrit at knytte bånd til kunderne, og en strategi for kundeloyalitet vil ofte indeholde tiltag, som koster på ressourcerne. Økonomiske som personalemæssige. Business casen er dog god, og investeringen tjener sig typisk hjem inden for en overskuelig periode.

 

  • Vær klar til forandringer. De færreste virksomheder er reelt kundeorienterede, når de lægger en kundestrategi, og du kan forvente omvæltninger i organisationen såvel som modus operandi. Især arbejdet med at nedbryde siloerne kan give bølgegang, så forvent at skulle arbejde med ledelse og forandring.

 

  • Kommunikér tydeligt internt. Skal du lykkes med kundeorientering, skal hele organisationen være ombord – især de kundevendte funktioner. Derfor skal strategien ud at leve, og den skal kommunikeres tydeligt, så alle kender målene og ikke mindst forstår værdien af dem. Et par plakater på gangene rækker ikke.

 

 

  • Motivér – og træn – medarbejderne. Strategien har måske sit afsæt i topledelsen, men den skal eksekveres på gulvet. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne er med ombord. At de forstår, hvorfor I arbejder med kundeorientering, og hvorfor lige netop deres rolle er vigtig. Træn dine medarbejdere, og gør målene til tydelige ledestjerner – men sæt dem fri til at kunne levere autentiske kundeoplevelser.

 

  • Følg op. Det er vigtigt, at du følger op på indsatserne – og ikke mindst udvikler dem, hvor det giver mening. Det kræver en systematisk tilgang og naturligvis en god datadisciplin. Ligesom strategien ikke må bygge på mavefornemmelser, må vurderingen af resultaterne det heller ikke. Lad de hårde måltal, som omsætning, churn rate, NPS og livstidsværdi være tydelige, og følg op med blødere undersøgelser og kundeinterviews.

 

Det er lettere sagt end gjort, og vi deler gerne ud af vores årtiers erfaringer med emnet. Her kan du se vores arbejdsproces, som vi gennem årene har udviklet og forfinet.

 

Klar til en ambitiøs kundestrategi?

Vi har mere end tre årtiers erfaring med kundeorientering – og vi hjælper gerne dig godt på vej. 

Kundeanalyser

Vi har mere end 30 års erfaring med at rådgive på baggrund af grundige... Læs mere her.

Kundeloyalitet

Loyale kunder kan tydeligt måles på top- og bundlinje, og investerer du i... Læs mere her.

Scoping af projekt

Det er umuligt at nå dine mål hvis du ikke kender vejen. Alle... Læs mere her.

Nulpunktsmåling

Vores Nulpunktsmåling er et billede af tingenes tilstand, når det kommer til... Læs mere her.

Customer Centricity Maturity Assessment

Få afdækket, hvor kundeorienteret din virksomhed egentligt er - og identificér... Læs mere her.