AutoIndex™

Forside 9 Vores research 9 AutoIndex™

Fokus på skandinaviske bilejeres loyalitet

AutoIndex™ er den største og mest omfattende af Loyalty Groups BrancheIndex-undersøgelser med 52.097 besvarelser i 2022. Undersøgelsen afdækker private bilejeres oplevelse af og tilfredshed med deres bil, forhandler og værksted.

25 skandinaviske bilimportører anvender AutoIndex™ som et værktøj til at følge udviklingen i kundernes oplevelser og vurdere, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne på markedet.

AutoIndex™ 2022 resultater – Danmark

BMW vinder AutoIndex™ 2022 i Danmark, mens Toyota indtager dette års andenplads. Volvo tager den sidste podieplads i Danmark. Resultaterne er udregnet på basis på 21.603 danske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2022 resultater – Norge

Lexus vinder, for 11. år i træk, AutoIndex™ 2022 i Norge. Både Toyota og BMW bibeholder deres placeringer fra 2021, på anden og tredjepladsen.

Loyalitet overfor bilmærket
Lexus og Toyota bibeholder også deres placeringer, som nummer et og to, på loyalitetspodiet. BMW har opnået en placering på loyalitetspodiets tredjeplads.

Resultaterne er udregnet på basis af mere end 13.000 norske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2022 resultater – Sverige

Toyota vinder AutoIndex™ 2022 i Sverige, mens Honda indtager andenpladsen.
Tesla deltager for første gang i AutoIndex™ Sverige, bilproducenten rykker direkte ind på undersøgelsens sidste podieplads.
Resultaterne er udregnet på basis af mere end 16.000 svenske bilejeres oplevelser og holdninger.

Om AutoIndex™

AutoIndex™ undersøgelsen består af over 200 spørgsmål, hvor de private bilejere skal forholde sig til sit bilejerskab ud fra fire områder. Bilen i sig selv (produktet), den overordnet Loyalitet overfor bilmærket, forhandleren (købsoplevelsen) og værkstedet (servicering af bilen).

Totalresultat og resultater fra de fire kategorier i AutoIndex™

Klik på hver kategori, for at se resultaterne fra Danmark, Norge og Sverige.

Danmark Norge Sverige
1. BMW 1. Lexus 1. Toyota
2. Toyota 2. Toyota 2. Honda
3. Volvo 3. BMW 3. Tesla

(Totalresultat)

Danmark Norge Sverige
1. BMW 1. Lexus 1. Tesla
2. Volvo 2. Toyota 2. BMW
3. Mercedes-Benz 3. BMW 3. Toyota

(Bil og køreegenskaber)

Danmark Norge Sverige
1. BMW 1. Lexus 1. Tesla
2. Mercedes-Benz 2. Toyota 2. Mercedes-Benz
3. Tesla 3. BMW 3. Toyota

(Loyalitet overfor bilmærket)

Danmark Norge Sverige
1. Toyota 1. Lexus 1. Toyota
2. Suzuki 2. Toyota 2. Honda
3. Volvo 3. Mazda 3. Dacia

(Oplevelser ved køb af bil)

Danmark Norge Sverige
1. Toyota 1. Lexus 1. Honda
2. Suzuki 2. Toyota 2. Toyota
3. Hyundai 3. Volvo 3. Dacia

(Service af bil på værksted)

AutoIndex™ i pressen

Resultaterne fra AutoIndex™ møder hvert år stor interesse fra både bilbranchen og pressen og er blevet omtalt i både danske, norske og svenske medier.

For os er det afgørende vigtigt, at vi forstår årsagerne til både tilfredshed og utilfredshed hos kunderne – vi vil ikke nøjes med et tal i form af en NPS score – vi vil vide hvad der ligger bag scoren, så vi kan agere og fastholde eller ændre adfærd, når det er påkrævet. Loyalty Group hjælper os yderligere med at udpege og prioritere indsatsområder, som den enkelte forhandler skal arbejde med, ligesom Loyalty Group løbende faciliterer workshops med inspiration samt status og fremdrift i kundeorienteringen.”

– Jan Askholm, Adm. direktør, BMW Danmark (2022)

Hos Lexus ser vi stor værdi i det detaljerede markedsoverblik, som AutoIndex giver os.
Både undersøgelsens resultater og Loyalty Group konsulenternes faglige kompetence er højt værdsat af både os og vores forhandlere.
Resultater og den medfølgende rådgivning bliver brugt i både strategiudvikling, markedsføring og forhandlerudvikling.”

– Jan Christian Holm, Merkesjef, Lexus Norge (2022)

For Toyota Danmark udgør Loyalty Groups årlige AutoIndex resultater nok det vigtigste supplement til kundetilfredshedsanalyser og VoC.”

– Ralf K. Jensen, Senior Specialist, Toyota Danmark A/S (2021)

Toyota reklame film maj 2022 ‘Toyota Dansen’

Toyota har vundet bedste værksteds oplevelse i AutoIndex 2022 for 20. år i træk.

For 20. år i træk indtager Toyota førstepladsen som det bilmærke, der både har de mest tilfredse værkstedskunder, og det bilmærke, hvor kunderne er mest tilfredse med forhandleren. 

Download: AutoIndex™

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af AutoIndex™, udfyld formularen, og modtag et download-link i din indbakke.

Du er også velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon +45 70 25 26 27, hvis du vil vide mere om AutoIndex™ samt hvordan resultaterne kan anvendes til din bundlinjes fordel.

AutoIndex produktark