Drop spareøvelsen – fokuser på optimering!

Forside 9 Inspiration 9 Artikler 9 Drop spareøvelsen – fokuser på optimering!

Inflation, krise, nedskæringer og sparetider. Ord der kan få de fleste virksomhedsledere til at udføre paniklignende reflekshandlinger.

Udfordringerne er aktuelle nu, det er ikke første gang, men det er bestemt heller ikke sidste gang!

Flere og flere virksomheder er under pres grundet øgede omkostninger, og faldende indtjening. Renteniveauet er steget hvilket begrænser virksomheder i at låne penge til nyinvesteringer. Ikke-essentielle initiativer smides i skuffen, og der spares på alle budgetter.

Hvis virksomhederne ikke er i stand til at øge deres priser – eller intensivere eksisterende indsatser, i takt med de stigende omkostninger, kan det føre til lavere indtjening eller endda tab.

Men er prisstigninger, og jagten på nye kunder, den bedste vej ud af krisen?

CX-arbejdet er mere end nogensinde før ”need to have”!

Faktum er, at samtlige kundeorienterede analyser, siden ”konceptet” CX så dagens lys, har påvist at CX-arbejdet ikke blot kan sikre virksomheder en øget omsætning på eksisterende kunder, det er også muligt, som minimum, at bibeholde eksisterende omsætning på eksisterende kunder til en lavere omkostning.

Derfor bør virksomhederne ikke spare på CX-arbejdet i disse krisetider, men i stedet intensivere det for at opnå en større effekt.

”Du kan ikke spare dig til succes – du kan kun spare dig fra fiasko!”

Mikkel Korntved

CEO & Senior Partner, Loyalty Group

Bevis værdien, ellers bliver indsatsen sparet væk

Netop nu er det afgørende at kunne dokumentere værdien af ​​en given indsats, ellers er der stor risiko for at den bliver sparet væk. Det er vigtigt at have konkrete data og resultater, der viser den positive effekt af indsatsen, for at kunne argumentere for dens relevans, og forsvare det mod eventuelle besparelser.

Desværre har mange CX-managere svært ved at bevise den økonomiske værdi af deres kundeorienterede arbejde, hvilket kan gøre det vanskeligt at overbevise ledelsen om at fortsætte eller måske endda intensivere indsatsen.
Derfor er det vigtigt at kunne dokumentere den positive effekt, som loyale kunder har på virksomhedens bundlinje, for at kunne argumentere for at det er en værdifuld indsats.

Det er vigtigere end nogensinde før at kunne vise det økonomiske potentiale i at arbejde med kundeloyalitet for at sikre at det fortsat vil blive prioriteret.

Eksemplet: Når 1% bliver til 10 millioner
Vi giver i artiklen: ”Har du sikret kundeloyalitet på budgettet?”, et forenklet eksempel på en beregning af et projekt om øget kundeorientering, målet er at reducere en virksomheds kundeafgang fra 10% til 9% på et år.

Korrekt indsigt bidrager til en mere målrettet strategi

Med den rette indsigt er det muligt at identificere de ydelser/services som er de vigtigste for kunderne – men endnu mere væsentligt ift. besparelser, hvad der ikke er vigtigt for dem. Der er et stort potentiale for at din virksomhed kan spare unødvendige (i kundernes øjne) arbejdsgange væk.
MEN, det er ikke fyldestgørende at spørge kunderne direkte: ”Hvad kunne du godt tænke dig?”, eller: ”Hvad bryder du dig ikke om?”. Det er nødvendigt at gennemføre en tilbundsgående kundeanalyse, der matematisk kan identificere hvilke elementer i kundekontakten, som er afgørende vigtige for en stærk loyalitet – og hvilke som ikke er. Og så efterfølgende sikre at den fastlagte strategi rent faktisk eksekveres på tværs af hele virksomheden.

Spar de rigtige steder – profitér både nu og senere!

Din virksomheds, forhåbentlig, eksisterende indsats med CX-arbejdet vil på den korte bane sikre både økonomiske og tidsmæssige besparelser, samt mere loyale kunder – hvilket i længden vil sikre en positiv ROI.
Når det ikke længere er sparetider, og der igen kan skrues op for investeringerne, kan indsatsen være grundlag for en øget omsætning.

CX-arbejdet har samme relevans, uanset om målet er at skabe øget omsætning, eller være grundlag for besparelser.

Next step – kontakt os!

Er du klar på at skabe effektiviseringer og besparelser – samt grundlaget for fremtidig øget omsætning? Så ring til os på +45 7025 2627, eller send en e-mail til info@loyaltygroup.dk.
Har du brug for yderligere argumenter? Så er du velkommen til at hente vores white paper “Show Me the Money” – det eneste du skal investere, er en tilmelding til vores nyhedsbrev.

Hvis du vil vide mere...

Læs meget mere om Loyalty Group og vores erfaringer gennem mere end 30 år. Du kan også lade dig inspirere af vores viden om kundeloyalitet, eller læse mere om vores løsninger og research.

Løsninger

Der er ingen quick fix, når du vil have loyale kunder. Til gengæld har vi masser af gode og velafprøvede løsninger.
 

Vores research

Vi har siden 2003 taget temperaturen på kundeloyaliteten i udvalgte brancher for at kunne rådgive vores kunder på basis af faktuel og opdateret viden.
 

Om Loyalty Group

Vi hjælper virksomheder med at øge indtjeningen via styrket fokus på kundeloyalitet. Og det har vi gjort i over 25 år.
 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev LoyaltyNews