Forside 9 Brancheanalyser 9 BrancheIndex™ 9 BrancheIndex™ Bank

BrancheIndex™ Bank

Tilbagegang blandt danske bankkunder
Bankanalyse 2023

BrancheIndex™ Bank 2023 resultat

Her er resultaterne fra BrancheIndex™ Bank 2023, hvor 3744 bankkunder har deltaget. Resultaterne viser at Lån & Spar Bank tager førstepladsen i år.  En position, de nu har haft i tre år, efter de overtog førstepladsen fra Arbejdernes Landsbank, som ellers i en lang årrække var branchens top-performer 10 år i træk, den næste konkurrenter i analysen er Nykredit Bank.

7 ud af 8 banker er gået tilbage i denne nyeste undersøgelse, sammenlignet med resultatet fra 2022. Blandt de tre store banker ser vi at Danske Bank falder let, mens  Nordea er faldet igennem de seneste tre år.  Sydbank placere sig i år som den bank med den laveste score.

BrancheIndex Bank 2023
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre bankselskaber, som ikke er medtaget i denne grafik).

Fokus på den nære kundeoplevelse

”Branchen kæmper og kæmper med udforinger på kundernes oplevelser. Bankerne prøver at blive konstant mere digitale, og det betyder færre og færre filialer – og alt imens dette sker, er relationen mellem bankerne og kunderne i stigende grad udfordret. De høje gebyrer fastholdes, selvom rente er stigende, og bankernes overskud er sendt i vejret. Relationen mellem kunderne og bankerne er sat under massivt pres.  Relationer er netop dét, som Lån & Spar Bank har haft ekstremt fokus på igennem de seneste mange år, den har markeret sig som en bank med meget stærke relationer til sine privatkunder. Det er derved lykkes Lån & Spar Bank at sikre sig en stigende positiv score, og forskellen på første- og andenpladsen er den største i samtlige 10 brancheundersøgelser. Imponerende.

– Lars Jepsen, Researchchef & Seniorkonsulent, Loyalty Group

Vil du gå i dybden med resultaterne?

Du kan købe en fuld BrancheIndex Bank rapport (+ 50 slides) inklusiv konkurrentresultater. Du kan bestille den fulde rapport her.

Danske NPS resultater i 10 brancher

På baggrund af alle de årlige BrancheIndex undersøgelser, produceres en årlig ”NPS Benchmark” rapport.
Den kan du indtil videre hente gratis her.

Bag om BrancheIndex™ Bank

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Bank for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres bankselskab.

Undersøgelsen giver de danske bankselskaber en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.

Bankerne vurderes på en række centrale områder:
 

  • Produktkvalitet
  • Servicekvalitet
  • Værdi for pengene
  • Image
  • Samfundsansvar
  • Klagehåndtering
  • NPS®
  • Loyalitetsindex

BrancheIndex™ Bank i pressen

BrancheIndex™ Bank møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

BrancheIndex Bank

Vi er meget stolte over, at vi i Loyalty Groups BrancheIndex Bank undersøgelse opnår at blive nr. 1 i 2021. Det er en milepæl vi har nået, og er endnu en kilde til at vi fortsætter vores arbejde med at øge vores kunders tilfredshed.
Kundetilfredshed er det vigtigste nøgletal vi har, så det er en stor glæde og tilfredsstillelse når vores kunder i en uafhængig undersøgelse som denne, giver udtryk for, at de er glade og tilfredse med samarbejdet med os.
Vi har via egne løbende undersøgelser, en god ide om hvad vi skal gøre endnu bedre. Det vil vi kigge ind i og tage hånd om, for at sikre at vores kunder fortsat får den bedste oplevelse i sektoren, når de kommer til os.

– John Christiansen, Adm. direktør, Lån & Spar Bank (2022)

Produktbeskrivelse

BrancheIndex™

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld formularen, og modtag et link til dokumentet i din indbakke.