Forside 9 Brancheanalyser 9 BrancheIndex™ 9 BrancheIndex™ A-kasse

BrancheIndex™ A-kasse

Hvilken a-kasse gør det bedst?

Loyalty Group gennemfører årligt BrancheIndex™ A-kasse for at afdække danskernes tilfredshed med, og loyalitet overfor, deres a-kasse. Undersøgelsen giver de danske a-kasser en unik mulighed for at sammenligne sig med andre aktører i branchen.

Undersøgelsen gennemføres i samarbejde med Norstat, resultaterne er indsamlet blandt Norstats paneldeltagere, samt deltagere fra Loyalty Groups forbrugerpanel.

A-kasserne vurderes på en række centrale områder.

Vurderingsområder

  • Produktkvalitet
  • Servicekvalitet
  • Værdi for pengene
  • Image og omdømme
  • Tillid og etik
  • Samfundsansvar
  • NPS®
  • Loyalitetsindex

BrancheIndex™ A-kasse 2023 resultat

Her er resultaterne for 2023, hvor loyaliteten blandt 14 af de største a-kasser kortlægges. Ud over loyalitetsresultaterne bidrager dette års BrancheIndex™ A-kasse med viden om 2.941 danskeres oplevelser med de serviceydelser, som de tilbydes, samt den tilgængelighed og betjening, som de møder som medlemmer. Derudover vurderer medlemmerne deres a-kasses image og evne til at varetage medlemmernes interesser.

De mest – og mindst – loyale a-kasse medlemmer

Der er stor forskel på loyaliteten over for de største a-kasser i Danmark. Loyalitetsindekset over a-kasser viser, hvem der gør det godt, og hvem der har noget at arbejde med. Krifa har igen i år Danmarks mest loyale a-kasse medlemmer og tager derved førstepladsen. 3F og Lærernes a-kasse tager de efterfølgende placeringer.

BrancheIndex™ A-kasse 2023
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer).
Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre a-kasser, som ikke er medtaget i denne grafik.
Tallene i firkanterne til højre, er ændringen i indekspoint, i de seneste to BrancheIndex™ A-kasse målinger.

a-kasser oplever fremgang i år

Der er generelt stigende positive vinde over medlemmer i de danske a-kasser. Hele 8 selskaber har positiv fremgang, stigende usikkerhed på jobmarkedet skaber større oplevet positiv værdi af medlemskabet. 

DSA tager igen titlen årets bundprop, der tilsvarende Dansk Sygeplejeråd på fagforeningsdelen, ligger på et uhørt lavt niveau blandt a-kasserne, men dog med en lidt bedre score end på fagforenings-scoren. Så DSA og Dansk Sygeplejeråd er de lavest scorende af de mere end 95 virksomheder, vi måler årligt. Utilfredshed med medlemmernes arbejdsplads ses direkte på deres loyalitetstal overfor deres fagforening og a-kasse. De føler ikke, at de er blevet hjulpet til bedre vilkår igennem de seneste mange år med hårde forhandlinger og gentagne strejker.“, siger Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group.

BrancheIndex A-kasse

BrancheIndex™ A-kasse i pressen

BrancheIndex™ A-kasse møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

BrancheIndex™ Bank

BrancheIndex™ - Bank - Læs mere om vores resultater fra den seneste undersøgelse... Læs mere her.

BrancheIndex™ Dagligvarer

BrancheIndex™ - Dagligvarer - Læs vores resultater fra den seneste undersøgelse... Læs mere her.

BrancheIndex™ Fagforening

BrancheIndex™ - Fagforening. Loyalty Group gennemfører hvert år en analyse af... Læs mere her.

BrancheIndex™ Forsikring

BrancheIndex™ - Forsikring. Loyalty Group gennemfører hvert år en analyse af... Læs mere her.

BrancheIndex™ Internet

BrancheIndex™ - Internet. Loyalty Group gennemfører hvert år en analyse af... Læs mere her.

BrancheIndex™ Mobil

BrancheIndex™ - Mobil. Gå på opdagelse i vores seneste undersøgelse af... Læs mere her.

BrancheIndex™ Pension

BrancheIndex™ - Pension - Læs vores resultater fra den seneste undersøgelse af... Læs mere her.

NPS Benchmarks

Loyalty Groups årlige rapport ”NPS Benchmarks” giver en dyb indsigt i... Læs mere her.

Vi har en erkendelse af, at vi kan blive bedre. Selvom vi er glade for det fine resultat i Brancheindex A-kasse, så mister vi også medlemmer. Vi taber også bolde. Vi oplever også situationer, hvor vi ikke lever op til et medlems forventninger. Bl.a. fordi vi også skal håndhæve nogle a-kasseregler, som er lovbestemte. Derfor arbejder vi hele tiden med at udvikle vores produkter, at bygge mest mulig af vores forskning og viden om god arbejdslyst ind i produkterne, og at gøre vores kommunikation bedre.

– Hans Kargaard Thomsen, Marketingkonsulent, Krifa (2023)