Forside 9 Brancheanalyser 9 BrancheIndex™ 9 BrancheIndex™ Bank

BrancheIndex™ Bank

Hvilken bank gør det bedst?
Bankanalyse 2023

BrancheIndex™ Bank 2024 resultat

Fremgang i den danske banksektor
Lån & Spar Bank sikrer sig igen-igen, trods faldende tilfredshed, med 72 indekspoint den øverste podieplads i Loyalty Groups analyse BrancheIndex™ Bank. Det er nu tredje år i træk, at Lån & Spar kan hæve pokalen.

Men afstanden ned til den tidligere nummer ét, Arbejdernes Landsbank, mindskes i årets undersøgelse, og de to øverste podiepladser er nu kun to indekspoint fra hinanden. Arbejdernes Landsbank placerer sig som sagt som nummer to, mens Nykredit Bank tager tredjepladsen med et gevaldigt hop i tilfredsheden – og stiger hele 5 indekspoint.

Generelt er der fremgang at spore i branchen med en stadig stigende tilfredshed blandt kunderne, så sidste års tilbagegang er nu er erstattet med fremgang for stort set alle pengeinstitutter.

Sydbank faldt sidste år grundet ekstra gebyrer på bankforretninger og betalingskort, men banken har landet krisen godt og er årets højdespringer. Det efterlader Spar Nord, Nordea, og Danske Bank på de sidste pladser.

Danske Bank indtager sidstepladsen, men det generelle produktniveau opleves forholdsmæssigt godt med gode digitale produkter. Resten af pakken, så som service, image, værdi for pengene og samfundsansvar, scorer til gengæld lavere end alle i hele branchen. Danske Bank har igennem årene skåret og skåret i antallet af filialer efter devisen, at flere og flere vil klare den daglige bankforbindelse digitalt.

Den største bank i Danmark har dermed ikke længere flest filialer, og faktisk har både Jyske Bank, Nordea, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank flere fysiske banker, hvor kunderne kan henvende sig. Hvis du sammenholder med antallet af kunder, så har også Nykredit og Lån & Spar Bank flere filialer per kunde.

BrancheIndex Bank 2023
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer). Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre banker. Undersøgelsen baseres på 5.876 svar fra kunder i danske banker, og de har svaret i oktober-november 2024.

Tommelfingre og ansigts-godkendelse erstatter ikke kaffen

”Branchen kæmper og kæmper med udfordringer på kundernes oplevelser. Bankerne prøver at blive konstant mere digitale, og det betyder færre og færre filialer – og alt imens dette sker, er relationen mellem bankerne og kunderne i stigende grad udfordret. De høje gebyrer fastholdes, selvom renten er stigende, og bankernes overskud er sendt i vejret. Relationen mellem kunderne og bankerne er sat under massivt pres.

Relationer er netop dét, som bankerne skal opbygge igennem deres digitale platform, for det bliver lettet og lettere at overvåge kundernes forbrug af ydelser – og derved sammensætte netop den rigtige økonomiske løsning til dem. Men når kunderne møder deres banker, bliver de stadig bedt om at lave et egentligt budget – og det er svært at forstå, når banken nærmest kender kundens udgifter og indtægter bedre, end de fleste kunder selv gør. Kunderne går ikke så meget op i detaljerne, og de vil ofte blot inviteres ind til et møde, hvor de ikke skal bruge flere timer på forberedelsen – for så siger de nej tak til mødet.

Bankerne misser en stor mulighed ved at bruge digitalisering som en spareøvelse i stedet for et springbræt til bedre kundeoplevelser, og hverken banken eller kunden får en bedre relation ved kun at mødes via net- og mobilbank. Kort sagt: Tommelfingre og ansigt-godkendelse på telefonen erstatter ikke smilet og den gode kaffe i filialen.”

– Lars Jepsen, Researchchef & Seniorkonsulent, Loyalty Group

Vil du gå i dybden med resultaterne?

Du kan købe en fuld BrancheIndex Bank rapport (+ 50 slides) inklusiv konkurrentresultater. Du kan bestille den fulde rapport her.

Danske NPS resultater i 10 brancher

På baggrund af alle de årlige BrancheIndex undersøgelser, produceres en årlig ”NPS Benchmark” rapport.
Den kan du indtil videre hente gratis her.

Bag om BrancheIndex™ Bank

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Bank for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres bankselskab.

Undersøgelsen giver de danske bankselskaber en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.

Bankerne vurderes på en række centrale områder:
 

  • Produktkvalitet
  • Servicekvalitet
  • Værdi for pengene
  • Image
  • Samfundsansvar
  • Klagehåndtering
  • NPS®
  • Loyalitetsindex

Undersøgelser i andre brancher

Loyalty Group gennemfører årligt analyser i forskellige brancher. Læs mere om undersøgelserne via disse links:

BrancheIndex™ A-kasse
BrancheIndex™ Bank
BrancheIndex™ Dagligvarer
BrancheIndex™ Fagforening
BrancheIndex™ Forsikring
BrancheIndex™ Internet
BrancheIndex™ Mobil
BrancheIndex™ Pension

BrancheIndex™ Bank i pressen

BrancheIndex™ Bank møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

BrancheIndex Bank

4 år i træk på førstepladsen i Loyalty Groups uafhængige BrancheIndex Bank-undersøgelse – det skaber både stolthed og motivation i vores organisation!
Kundernes tilfredshed og loyalitet er et centralt fokusområde i vores daglige arbejde og resultaterne fra BrancheIndex-undersøgelsen giver os et detaljeret overblik over vores styrker og vigtige indsatsområder i forhold til resten af markedet.
Undersøgelsen er et vigtigt supplement til vores egne løbende kundeundersøgelser, når indsatsområder skal identificeres og prioriteres.
Resultatgennemgangen med Loyalty Groups seniorrådgivere skaber yderligere inspiration til og perspektivering på vores kundeindsigter.
Uanset vores førsteplads, så vil vi naturligvis forsat arbejde på at skabe endnu bedre oplevelser for vores kunder!

– John Christiansen, Adm. direktør, Lån & Spar Bank (2024)

Produktbeskrivelse

BrancheIndex™

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld formularen, og modtag et link til dokumentet i din indbakke.