Forside 9 Brancheanalyser 9 BrancheIndex™ 9 BrancheIndex™ Forsikring

BrancheIndex™ Forsikring

Hvilket forsikringsselskab gør det bedst?
Forsikringsselskabsanalyse 2023

BrancheIndex™ Forsikring 2024 resultat

Fald og stigninger, men på tværs blæser der ikke de store vinde i forsikringsselskaberne

Lærerstandens Brandforsikring sikrer sig igen-igen, med 86 indekspoint den øverste podieplads i Loyalty Groups analyse BrancheIndex™ Forsikring. Det er nu 13. år i træk, at Lærerstandens Brandforsikring kan hæve pokalen. På intet tidspunkt har der i BrancheIndex Forsikring-undersøgelsen figureret et andet forsikringsselskab på førstepladsen.

Afstanden ned til nummer to, IDA, mindskes i årets undersøgelse, og de to øverste podiepladser er nu kun ét indekspoint fra hinanden. IDA placerer sig som sagt som nummer to, mens GF Forsikring tager tredjepladsen trods et let fald i tilfredsheden.

Generelt går seks selskaber frem, fire går tilbage, men gennemsnitligt er der ikke den store udvikling efter sidste års massive fald bland andet på grund af oktober stormfloden i 2022. Fremtiden vil dog bringe et øget fokus på pris og dækninger i forhold til de klimaændringer vi ser angående 100 års storme og øget vandstand.

Gjensidige Forsikring er årets højdespringer, men placerer sig stadig som næstsidst, da de i år med deres øget tilfredshed overgiver årets bundplacering til Alm. Brand. De seks store forsikringsselskaber trækker alle gennemsnittet ned, med If, Tryg, Topdanmark, Codan, Gjensidige og Alm. Brand, der alle ligger under gennemsnittet.

BrancheIndex Forsikring 2023
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer). Gennemsnittet er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre forsikringsselskaber. Undersøgelsen baseres på 5.876 svar fra kunder i danske forsikringsselskaber, og de har svaret i oktober-november 2024.

Branchen topper i den finansielle sektor
“Forsikringsbranchen topper med deres loyalitetsscore på hele 72, mens pensionsselskaberne kun har 60, og bankerne har de laveste score på kun 58. Imponerende score for en branche vi kun anvender, når skaden er sket – men så håndtere selskaberne typisk også skaderne let og smertefrit til kundernes store positive overraskelse. Men branchen kan være udfordret, da kunderne sidder med en tvivl om deres forsikring, er det den rigtige, er dækningen rigtig, ændre forsikringsbehovet sig i kraft af ændrede væsentlige forhold og øget fokus på eksempelvis onlinesvindel/digital kriminalitet m.m.

Mens branchen som helhed topper i den finansielle sektor, så ser vi, at de mindre forsikringsselskaber oplever højere loyalitet fra deres kunder, da de ofte er mere fleksible, proaktive og målrettede i deres tilgang til kundetilpasning. De har tendens til at have en mere tydelig branding over for deres kunder, og er hurtigere til at anvende nye teknologier. ALKA er trods generelt fald, igen i 2024, det selskab, hvor kunderne opfatter dem som værende bedst til digitalisering og selvbetjening via internettet. Digitalisering og selvbetjening bør stadig være et fokusområde for de større forsikringsselskaber”, siger Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group

Vil du gå i dybden med resultaterne?

Du kan købe en fuld BrancheIndex Forsikring rapport (+ 50 slides) inklusiv konkurrentresultater. Du kan bestille den fulde rapport her.

Danske NPS resultater i 10 brancher

På baggrund af alle de årlige BrancheIndex undersøgelser, produceres en årlig ”NPS Benchmark” rapport.
Den kan du indtil videre hente gratis her.

Bag om BrancheIndex™ Forsikring

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Forsikring for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet overfor deres forsikringsselskab.

Undersøgelsen giver de danske forsikringsselskaber en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.

Forsikringsselskaberne vurderes på en række centrale områder:
 

  • Produktkvalitet
  • Servicekvalitet
  • Værdi for pengene
  • Image
  • Samfundsansvar
  • Klagehåndtering
  • NPS®
  • Loyalitetsindex

Undersøgelser i andre brancher

Loyalty Group gennemfører årligt analyser i forskellige brancher. Læs mere om undersøgelserne via disse links:

BrancheIndex™ A-kasse
BrancheIndex™ Bank
BrancheIndex™ Dagligvarer
BrancheIndex™ Fagforening
BrancheIndex™ Forsikring
BrancheIndex™ Internet
BrancheIndex™ Mobil
BrancheIndex™ Pension

BrancheIndex™ Forsikring i pressen

BrancheIndex™ Forsikring møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

BrancheIndex Forsikring

Loyalitet og tillid kommer ikke af sig selv, og vi er dybt taknemmelige for, at vores medlemmer igen i år udtrykker deres tillid til os og samtidigt siger, at de er klar til at anbefale os til andre. I LB Forsikring er vi ejet af vores medlemmer, og vores fokus er derfor naturligt rettet mod dem og det ansvar, vi har for at passe på både dem og vores fællesskab. Derfor har det også stor betydning for os, at vi endnu engang vinder en pris for medlemsloyalitet. Kollegerne i LB arbejder hver dag for medlemmerne, og jeg ved, at de fortsat vil arbejde for at gøre os fortjent til den tillid, vi møder fra medlemmerne.

Jan Kamp Justesen, CEO, LB Forsikring (2024)

Produktbeskrivelse

BrancheIndex™

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld formularen, og modtag et link til dokumentet i din indbakke.