BrancheIndex™ Dagligvarer
Hvilket supermarked gør det bedst?
BrancheIndex™ Dagligvarer 2024 resultat:
Nye ejer, nye butikker, og massive investeringer i dagligvaresektoren.
Rema 1000 sikrer sig igen-igen med 69 indekspoint – og for niende år i træk – den øverste podieplads i Loyalty Groups analyse BrancheIndex™ Dagligvarer.
Men afstanden ned til nummer to i årets undersøgelse mindskes og mindskes. Meny går nemlig igen frem i årets undersøgelse med to indekspoint, og kæden placerer sig på andenpladsen med kun to point op til Rema 1000, mens Lidl følger efter på en ikke alt for fjern tredjeplads.
I den tunge ende finder vi nogle danske klassikere, for her ligger Kvickly, Føtex, 365discount og Netto, der alle trækker gennemsnittet markant ned.
Coop er et kapitel for sig – som indeholder både op- og nedture. Kvickly og 365discount, der er en del af Coop, har igennem året været en omskiftelig tilværelse igennem, og man fristes til at tro, at den gamle brugsforening havde haft tæt kontakt til den lokale numerolog. Et nyt fælles navn blev inden for kort tid lanceret og afblæst igen, og det har i det hele taget ikke skortet på negative omtaler siden nedlægningen af Irma.
Generelt misfornøjede kunder og en ny ejer fik som nævnt sat en stopper for det nye Coop-flagskib, og kæden har et stort arbejde foran sig med at genopbygge sig som en foretrukken spiller i danskernes dagligdag. Men der er også lyspunkter.
Dagli’Brugsen er årets højdespringer med en stærk fremgang på hele syv indekspoint, mens Kvickly og SuperBrugsen begge falder let. Ellers udskældte 365discount har også en let fremgang – og overlader derved sidste års sidsteplads til Netto. Men det er altså på målfoto. De tre lavest scorende kæder, Føtex, 365discount og Netto, har alle 50 indekspoint, så det er ikke på kroner, at bonnen er forskellig – men helt ned på øre.
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer). Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre dagligvarekæder. Undersøgelsen baseres på 3.817 svar fra danske dagligvarekæder, og de har svaret i august-september 2024.
Konkurrencen er hård – vi ser frem til næste års undersøgelse
Lavprissupermarked med service og skarp kant – Rema 1000’s fokus på den nære kundeoplevelse og konkurrencedygtige priser har igennem de seneste ni år været en massiv succes blandt de danske kunder. Men kæden tager i år nogle risikable beslutninger eksempelvis i forhold til kødpakkers størrelser, og det skal blive spændende at se, om det bliver straffet for det i næste års tal.
Menys fremgang de seneste tre år viser, at danskerne også ønsker et endnu bredere sortiment med dertilhørende høje niveau af kundebetjening – og at vi er villige til at betale for service, delikatesse, frisk fisk og skaldyr. De har løftet arven fra Irma fint, og det bliver spændende at følge Menys resultater i de kommende år.
OK’s ejerskab i Coop har allerede påvirket ledelsesgangen med en række tidligere Salling Group-medarbejdere, og nu skal det nye ledelsesteam vise, at de også kan tiltrække nogle af Salling Groups kunder.
Salling Groups lave scorer kan godt overraske i forhold til de nye Netto-butikker og Føtex-butikkernes generelt fine beskaffenhed – men som regnskaberne viser, er det ikke ensbetydende med, at kunderne fravælger dem. Det er måske mere et spørgsmål om, at de har svært ved at skabe den begejstring, de mere aktive tilvalg som Lidl og Rema 1000 kan.
“Med flere bastante udmeldinger om ambitiøse vækstmål skal det blive spændende at følge dagligvarebranchen i den kommende tid. Det bliver helt sikkert et udfordrende år for hele feltet,” siger Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group.
Vil du gå i dybden med resultaterne?
Du kan købe en fuld BrancheIndex Dagligvarer rapport (+ 50 slides) inklusiv konkurrentresultater. Du kan bestille den fulde rapport her.
Danske NPS resultater i 10 brancher
På baggrund af alle de årlige BrancheIndex undersøgelser, produceres en årlig ”NPS Benchmark” rapport.
Den kan du indtil videre hente gratis her.
Bag om BrancheIndex™ Dagligvarer
Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Dagligvarer for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet over for deres dagligvarekæde. Undersøgelsen giver de danske dagligvarekæder en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.
Dagligvarekæderne vurderes på en række centrale områder:
- Produktkvalitet
- Servicekvalitet
- Værdi for pengene
- Image
- Samfundsansvar
- Klagehåndtering
- NPS®
- Loyalitetsindex
Undersøgelser i andre brancher
Loyalty Group gennemfører årligt analyser i forskellige brancher. Læs mere om undersøgelserne via disse links:
BrancheIndex™ A-kasse
BrancheIndex™ Bank
BrancheIndex™ Dagligvarer
BrancheIndex™ Fagforening
BrancheIndex™ Forsikring
BrancheIndex™ Internet
BrancheIndex™ Mobil
BrancheIndex™ Pension
BrancheIndex™ Dagligvarer i pressen
BrancheIndex™ Dagligvarer møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.
Produktbeskrivelse
BrancheIndex™
Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld formularen, og modtag et link til dokumentet i din indbakke.