BrancheIndex™ Dagligvarer

Forside 9 Vores research 9 BrancheIndex™ 9 BrancheIndex™ Dagligvarer

Discountkæde er ubesejret på kundeloyalitet, for syvende år i træk

Loyalty Group gennemfører hvert år BrancheIndex™ Dagligvarer for at afdække danskernes tilfredshed med og loyalitet over for deres dagligvarekæde. Undersøgelsen giver de danske dagligvarekæder en unik mulighed for at se, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne.

Dagligvarekæderne vurderes på en række centrale områder.

Vurderingsområder

  • Tilgængelighed
  • Servicekvalitet
  • Produktkvalitet
  • Værdi for pengene
  • Tillid
  • Økologi
  • Image og omdømme
  • Samfundsansvar
  • Klagehåndtering
  • NPS®
  • Loyalitetsindeks

BrancheIndex™ Dagligvarer 2022 resultat

Med en stigning i scoren på 1 indekspoint siden sidste års resultat, sikrer Rema 1000 sig, med 69 indekspoint – for syvende år i træk – den øverste podieplads i Loyalty Groups analyse BrancheIndex™ Dagligvarer. Analysen er baseret på 4.663 danskeres oplevelse af deres primære dagligvarekæde.

De nærmeste konkurrenter om podiepladserne er Meny med en score på 62, og Lidl med en score på 61.

Fakta’s stabile sidsteplads, samt faldende loyalitet overfor både Kvickly (-4 indekspoint), og SuperBrugsen (-2 indekspoint) sammenlignet med sidste års undersøgelse, er måske årsagen til Coop’s fokus på at skabe forandringer og navneskift i deres dagligvarekæder. Coop 365 er medtaget for første gang i undersøgelsen, kæden placerer sig midt i feltet, med en score på 55.

Bilka indehaver årets mest negative udvikling, da de går hele 8 indekspoint tilbage, sammenlignet med resultatet i 2021.

BrancheIndex™ Dagligvarer 2022
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer). Gennemsnit er udregnet på basis af den totale undersøgelse, og inkluderer mindre dagligvarekæder, som ikke er medtaget i denne grafik. Tallene i firkanterne til højre, er ændringen i indekspoint, i de seneste to BrancheIndex™ Dagligvarer målinger.

Rema 1000 fastholder årsagerne til kædens succes

Ifølge Lars Jepsen, Research chef i Loyalty Group, har Rema 1000’s fokus på den nære kundeoplevelse og konkurrencedygtige priser båret frugt: “Rema 1000’s koncept med den lokale købmand med et stærkt bagland, som sikrer de rigtige produkter til konkurrencedygtige priser, er en succes. Rema 1000 har forstået, og fastholdt, at den nære kundeoplevelse er det punkt, hvor kæden differentierer sig, sammenholdt med kædens øgede fokus på social ansvarlighed bl.a. madspild, sikres det at kunderne har en god image opfattelse af Rema 1000. Den gode kundeoplevelse går hånd i hånd med den gode indtjening, og Rema 1000 er en af de mest rentable dagligvarekæder, på det danske marked”, udtaler han.

BrancheIndex™ Dagligvarer i pressen

BrancheIndex™ Dagligvarer møder hvert år interesse fra den danske presse. Undersøgelsens resultater bringes i en række udvalgte medier.

Vi er utroligt stolte, glade og ydmyge over at modtage Loyalty Award 2022. Det er vores kunder, som anerkender det, som de møder i vores butikker, når de handler, og vi ønsker hele tiden at forbedre os og gøre det endnu bedre. Denne pris giver en kæmpe stolthed og motivation hos vores 15.000 ansatte – både i butikkerne og i baglandet – som hver dag arbejder hårdt og fokuseret på at give vores kunder en god oplevelse. Denne førsteplads giver endnu mere motivation til at fortsætte dette arbejde.”

– Anders Rene Jensen, Indkøbs- og marketingdirektør, Rema 1000 (2022)

Download: BrancheIndex™

Her kan du downloade produktbeskrivelsen af BrancheIndex™, udfyld formularen, og modtag et download-link i din indbakke.

Du er også velkommen til at kontakte researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon +45 7025 2627, hvis du vil vide mere om BrancheIndex™ samt hvordan resultaterne kan anvendes til din bundlinjes fordel.

BrancheIndex produktark

BrancheIndex™ A-kasse

BrancheIndex™ - A-kasse. Loyalty Group gennemfører hvert år en analyse af danskernes tilfredshed med, og loyalitet overfor deres a-kasse. Læs mere.
 

BrancheIndex™ Bank

BrancheIndex™ - Bank - Læs mere om vores resultater fra den seneste undersøgelse af kundeloyalitet og tilfredshed med bankerne i Danmark.
 

BrancheIndex™ Fagforening

BrancheIndex™ - Fagforening. Loyalty Group gennemfører hvert år en analyse af danskernes tilfredshed med, og loyalitet overfor deres fagforening.
 

BrancheIndex™ Forsikring

BrancheIndex™ - Forsikring. Loyalty Group gennemfører hvert år en analyse af danskernes tilfredshed med, og loyalitet overfor forsikringsselskaberne.
 

BrancheIndex™ Internet

BrancheIndex™ - Internet. Loyalty Group gennemfører hvert år en analyse af danskernes tilfredshed med, og loyalitet overfor deres internetselskab.
 

BrancheIndex™ Mobil

BrancheIndex™ - Mobil. Gå på opdagelse i vores seneste undersøgelse af danskernes tilfredshed med, og loyalitet overfor deres mobilselskab.
 

BrancheIndex™ Pension

BrancheIndex™ - Pension - Læs vores resultater fra den seneste undersøgelse af kundeloyalitet og tilfredshed med pensionsselskaberne i Danmark.
 

Nye NPS® Benchmarks: Så loyale er de danske forbrugere

Hvem er bedst, og værst, til at dyrke kunderelationer? I "BrancheIndex™ Danmark 2022" kortlægges NPS benchmarks- og score for op til 100 virksomheder.
 

Estimeret: 6 min. læsetid